Support The Moscow Times!

Putin's Phone-In Hit by 'Cyberattacks'

Alexei Nikolsky / Russian Presidential Press and Information Office/TASS

A televised phone-in with Russian President Vladimir Putin Wednesday was targeted by "powerful" cyberattacks, the state-run Rossiya 24 network which broadcast the event said.

Shown on Kremlin-friendly media, the annual session with Putin sees the president field in real time queries submitted by Russians throughout the country.

This year's phone-in on Wednesday, which lasted nearly four hours, repeatedly faced connection problems, particularly during calls from remote regions.

"Our digital systems are right now facing attacks, powerful DDoS attacks," a Rossiya-24 presenter told Putin, after a caller from the Kuzbass region in southwestern Siberia experienced connection issues.

"Are you joking? Seriously?" Putin responded.

"Turns out we have hackers in Kuzbass," he quipped. 

Russia's largest telecommunications provider, Rostelecom, confirmed the attacks to news agencies, saying that measures were being taken to "block these illegitimate activities." 

Putin's spokesman Dmitry Peskov told the RIA Novosti news agency that the origin of the attacks was unclear. 

Cybersecurity was one of the main topics on the agenda at Putin's summit with U.S. President Joe Biden earlier in June.

Biden's administration in April slapped sanctions on Moscow over the SolarWinds cyberattack that targeted federal organizations and more than 100 U.S. companies. 

The United States has also accused Russia of meddling in its elections, saying the interference was carried out by either Russian security services or Kremlin-linked hackers.

The Kremlin has repeatedly denied these allegations.

Read more

We need your help now more than ever.

Independent media outlets and journalists in Russia are being increasingly targeted with “foreign agent” and “undesirable” labels, threatening the existence of the free press day by day.

Your donation to The Moscow Times directly supports the last independent English-language news source within Russia.