Support The Moscow Times!

Maria Butina, Convicted in U.S. of Being Russian Agent, Gets Job as RT Host

Russia's human rights commissioner last month gave Butina a job helping campaign for and defend Russians imprisoned abroad. Maxim Shipenkov / EPA / TASS

A Russian woman jailed in the United States for working as a foreign agent and deported to Moscow has been hired by Russia's state-funded RT television as a host for an online show that mocks the opposition, the station said on Tuesday.

Maria Butina, 31, pleaded guilty in a U.S. court last December to one count of conspiring to act as an agent for Russia by infiltrating a gun rights group and influencing conservative activists and Republicans.

She was deported in October after serving most of an 18-month sentence and met with fanfare in Moscow where officials had called the charges against her ridiculous and said she had been forced to confess.

"Well, I'm home now," Butina says with a grin and wearing a "foreign agent" T-shirt in a promotional clip for the show aired on Tuesday.

The show is called Wonderful Russia Bu Bu Bu, a play on words mocking a similar slogan by prominent Kremlin critic Alexei Navalny who talks of the "Wonderful Russia of the future" when President Vladimir Putin is no longer in power.

"Bu bu bu" roughly translates as "blah blah blah." But "bu" is also the beginning of the word for "future."

RT said Butina had taken part in the show last week and defended the jailing of several Russian opposition activists at anti-Kremlin protests earlier this year.

Russia's human rights commissioner last month gave Butina a job helping campaign for and defend Russians who have been imprisoned abroad.

Putin has in the past warmly welcomed home alleged Russian agents arrested abroad and said in 2010 he had sung patriotic songs with Anna Chapman, a Russian spy arrested in the United States and then freed as part of a major swap.

Chapman herself later received a job as a television presenter on Russia's privately owned Ren TV channel.

Officials in Moscow say RT, which broadcasts news in English, Arabic and Spanish, gives Russia a way to compete with the dominance of global media companies based in the United States and Britain, which they say offer a biased world view.

But critics say the channel functions like a propaganda arm of the Russian state, an assertion the station rejects.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more