Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

Germany Takes RT Off Air in Latest Media Row

Russia's state-run RT has caused controversy in a number of Western countries. Pavel Golovkin / AP / TASS

The German-language channel of Russian state broadcaster RT was taken off air Wednesday for not having a valid satellite license, German regulators said, in the latest escalation of a media spat between the two countries.

Germany's MABB media watchdog said RT DE had neither requested nor been granted a broadcasting license in the country.

European satellite operator Eutelsat confirmed it had suspended the channel at the request of German regulators, "effective as of today."

The move comes less than a week after YouTube blocked a third German-language RT channel, angering Moscow.

RT DE said the latest attempt to block its broadcasts was "illegal" and the result of political pressure from Berlin, at a time of diplomatic tensions between Germany and Russia.

It says the channel is headquartered in Moscow and has a Serbian license for cable and satellite transmission, which RT says allows it to be broadcast in Germany under European law.

Germany's MABB regulatory authority however considers the Serbian license insufficient because RT DE "is in German and aimed at the German market."

It has therefore initiated proceedings against the Berlin-based RT DE Productions company.

"The broadcaster has until the end of the year to comment on the matter," said MABB director Eva Flecken.

Launched in 2005 as "Russia Today," state-funded RT has expanded with broadcasters and websites in languages including English, French, Spanish and Arabic.

It has been accused by Western countries of distributing disinformation and Kremlin-friendly propaganda.

Russian President Vladimir Putin on Tuesday called for an end to the "discrimination" against RT.


Speaking to RT on Wednesday, Foreign Minister Sergei Lavrov said he could not rule out retaliation for the satellite block.

"From the beginning German authorities did everything they could to give a bad image of your channel [RT] in German society," he said.

"Until recently, we didn't want to go down that same road, stifling the press... but I can't exclude that we'll respond."

Luxembourg earlier this year refused to grant a licence for RT to broadcast a German-language channel from the country because its operations were largely based in Germany.

Lithuania and Latvia, both former Soviet countries on Russia's border, have banned the channel.

Google-owned YouTube last week blocked RT's newest German-language channel "Auf Sendung" (On Air) for trying to circumvent the earlier terminations of RT DE and "Der Fehlende Part" (The Missing Part).

Russia's media regulator has demanded that YouTube reinstall the newest channel, decrying "an act of censorship."

The media row threatens to further strain ties between Russia and Germany, after a Berlin court last week sentenced a Russian to life in jail over a 2019 assassination on German soil it says was ordered by Moscow.

The ruling prompted Germany to expel two Russian diplomats. Moscow responded with tit-for-tat expulsions.

Like other Western countries, Germany has also voiced alarm at Russian troop movements on the border with Ukraine.

New Chancellor Olaf Scholz, who replaced Angela Merkel earlier this month, used his first call with Putin to stress "the urgent need for de-escalation."

New Foreign Minister Annalena Baerbock, who has called for Berlin to take a firmer line with Moscow, said Wednesday that "dialogue" was now essential to defuse a "major crisis."

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more