-1, Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Germany Takes RT Off Air in Latest
Media Row

By Michael Mainville for AFP

December 22, 2021

Russia's state-run RT has caused controversy in a number of Western countries. Pavel Golovkin / AP /
TASS

The German-language channel of Russian state broadcaster RT was taken off air Wednesday
for not having a valid satellite license, German regulators said, in the latest escalation of a
media spat between the two countries.

Germany's MABB media watchdog said RT DE had neither requested nor been granted a
broadcasting license in the country.

European satellite operator Eutelsat confirmed it had suspended the channel at the request of
German regulators, "effective as of today."

The move comes less than a week after YouTube blocked a third German-language RT
channel, angering Moscow.


https://www.themoscowtimes.com/author/michael-mainville-for-afp

RT DE said the latest attempt to block its broadcasts was "illegal" and the result of political
pressure from Berlin, at a time of diplomatic tensions between Germany and Russia.

Related article: YouTube Again Blocks German-Language RT channel

It says the channel is headquartered in Moscow and has a Serbian license for cable and
satellite transmission, which RT says allows it to be broadcast in Germany under European
law.

Germany's MABB regulatory authority however considers the Serbian license insufficient
because RT DE "is in German and aimed at the German market."

It has therefore initiated proceedings against the Berlin-based RT DE Productions company.

"The broadcaster has until the end of the year to comment on the matter," said MABB director
Eva Flecken.

Launched in 2005 as '"Russia Today," state-funded RT has expanded with broadcasters and
websites in languages including English, French, Spanish and Arabic.

It has been accused by Western countries of distributing disinformation and Kremlin-friendly
propaganda.

Russian President Vladimir Putin on Tuesday called for an end to the "discrimination' against
RT.

Retaliation

Speaking to RT on Wednesday, Foreign Minister Sergei Lavrov said he could not rule out
retaliation for the satellite block.

"From the beginning German authorities did everything they could to give a bad image of
your channel [RT] in German society," he said.

"Until recently, we didn't want to go down that same road, stifling the press...but I can't
exclude that we'll respond."

Luxembourg earlier this year refused to grant a licence for RT to broadcast a German-
language channel from the country because its operations were largely based in Germany.

Lithuania and Latvia, both former Soviet countries on Russia's border, have banned the
channel.

Related article: Latvia Bans Russia's RT 'Propaganda' Channels

Google-owned YouTube last week blocked RT's newest German-language channel "Auf
Sendung' (On Air) for trying to circumvent the earlier terminations of RT DE and "Der
Fehlende Part" (The Missing Part).


https://www.themoscowtimes.com/2026/03/14/rt-launches-247-german-channel-amid-tensions
https://www.themoscowtimes.com/2026/03/14/latvia-bans-russias-rt-propaganda-channels

Russia's media regulator has demanded that YouTube reinstall the newest channel, decrying
"an act of censorship."

The media row threatens to further strain ties between Russia and Germany, after a Berlin
court last week sentenced a Russian to life in jail over a 2019 assassination on German soil it
says was ordered by Moscow.

The ruling prompted Germany to expel two Russian diplomats. Moscow responded with tit-
for-tat expulsions.

Like other Western countries, Germany has also voiced alarm at Russian troop movements on
the border with Ukraine.

New Chancellor Olaf Scholz, who replaced Angela Merkel earlier this month, used his first call
with Putin to stress ''the urgent need for de-escalation."

New Foreign Minister Annalena Baerbock, who has called for Berlin to take a firmer line with
Moscow, said Wednesday that "dialogue" was now essential to defuse a "major crisis."

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2021/12/22/germany-takes-rt-off-air-in-latest-media-row-a75904



