Support The Moscow Times!

Crimea and Donbass Fade From Russian Screens

Sasha Maksymenko / Flickr (CC BY 2.0)

Information about the annexed Crimean peninsula and war-torn eastern Ukraine is appearing less frequently on Russian state-backed news channels, as interest gradually wanes four years after the events.

Russia annexed Crimea in the spring of 2014, and has been providing support to rebels in the Donbass region of Ukraine. Moscow calls the seizure of the Black Sea peninsula a reunification with its historical territory, and denies that there are any Russian troops in the Donbass.

Russia’s four major state-run television stations now primarily mention Crimea and the Donbass when there is a relevant anniversary date, according to the Medialogia firm’s analysis published by the Kommersant business daily.

The “Crimean spring,” for example, was mentioned 141 times in March 2016, then only 76 times in March 2017, and fell even further to 27 in March 2018.

“Apparently, budgets for the promotion of these topics have not yet been completely cut off,” political scientist Abbas Gallyamov told Kommersant.

Read more

Independent journalism isn’t dead. You can help keep it alive.

As the only remaining independent, English-language news source reporting from Russia, The Moscow Times plays a critical role in connecting Russia to the world.

Editorial decisions are made entirely by journalists in our newsroom, who adhere to the highest ethical standards. We fearlessly cover issues that are often considered off-limits or taboo in Russia, from domestic violence and LGBT issues to the climate crisis and a secretive nuclear blast that exposed unknowing doctors to radiation.

As we approach the holiday season, please consider making a one-time donation — or better still a recurring donation — to The Moscow Times to help us continue producing vital, high-quality journalism about the world’s largest country.