×
Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

Criminal Case Opened for Edited Video of Putin

A Leningrad region journalist has been accused of fomenting extremism by editing an address by Prime Minister Vladimir Putin to make him sound critical of the government.

The journalist, Andrei Kolomoisky, posted a video to his blog on the website of the Vyborgskiye Vedomosti newspaper of Putin speaking to the camera while sitting in front of the Russian flag on the eve of the Dec. 4 parliamentary elections.

"Our country is already now entering a period of empty promises. … Poverty, although moving slowly, is nonetheless experiencing stable growth, and in this case it is very important to guarantee we continue this course. That is why I decided to return to the times of humiliation, dependence and destruction to redraw plans for the development of Russia," Putin appears to say in the video titled, "Putin's Address Regarding the State Duma Elections, Dec. 1, 2011."

The video, which has been removed from Kolomoisky's blog but is available on YouTube, has been viewed more than 600,000 times.

The Vyborg prosecutor's office concluded that by posting the video, Kolomoisky violated laws on "public calls to extremist activity using mass media" and "inciting hatred or enmity, and humiliation of human dignity," local news portal Lenizdat.ru said, which published the scanned response to an information request about the criminal case when it broke the story Thursday. If charged, Kolomoisky would face a maximum punishment of five years in prison for the first charge and two years for the second.

Kolomoisky criticized the decision to open the case, saying the video that he posted did not break any laws.

"The paper, so as not to put up a fuss, agreed the take down the clip. And it did," Kolomoisky said on his blog in February.

He said investigators essentially told his newspaper that the basis of the case was that they "watched it many times and did not like it much!"

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more