Support The Moscow Times!

3 Things Russia Censored on TV in the Past Week

Youtube / MT

A series of censorship scandals rocked Russia’s television landscape in the past week.

Here’s a look at the three high-profile cases where words, episodes or entire shows were taken down from Russian television screens:

“Servant of the People”

The Gazprom-owned TNT entertainment channel pulled Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy’s political satire “Servant of the People” off the air the day after its premiere.

Observers linked the show’s cancelation in Russia to a scene where Zelenskiy’s character mispronounces the Swiss watchmaker Hublot’s name in reference to Russian President Vladimir Putin. The phrase “Putin — Hublot,” which made it to air in the Russian Far East but was cut for viewers in central Russia and Moscow, is a homonym for a common Ukrainian slur aimed at the Russian president. 

The Kremlin denied that censorship exists on Russian television, while Zelenskiy said he was disappointed by the decision to pull his 2015 series off the air.

“Protests”

The word “protests” was muted from a song performed at an awards ceremony by the popular rock band Bi-2 with singers Manizha and Leonid Agutin on Sunday. 

The state-run Rossia channel later said the word “protests” was already muted when the broadcaster received a copy of the awards ceremony from its producers. The award show’s organizers, meanwhile, said they’re “not responsible for the broadcast,” the state-run RIA Novosti news agency reported.

The award show’s director Andrei Boltenko called the word’s omission an “annoying technical malfunction,” RIA reported.

A group of Russian linguists voted for “protest” as the 2019 word of the year last week.

“Epidemia”

TNT’s online subscription service pulled an entire episode of Russian post-apocalyptic drama “Epidemia,” which depicted authorities shooting at a crowd of people, the day after it aired.

The service’s spokesperson told the independent Dozhd television news channel that it plans to air the rest of the series, including the censored episode, in February. Director Pavel Kostomarov called the decision a “surprise.”

Read more

Independent journalism isn’t dead. You can help keep it alive.

As the only remaining independent, English-language news source reporting from Russia, The Moscow Times plays a critical role in connecting Russia to the world.

Editorial decisions are made entirely by journalists in our newsroom, who adhere to the highest ethical standards. We fearlessly cover issues that are often considered off-limits or taboo in Russia, from domestic violence and LGBT issues to the climate crisis and a secretive nuclear blast that exposed unknowing doctors to radiation.

Please consider making a one-time donation — or better still a recurring donation — to The Moscow Times to help us continue producing vital, high-quality journalism about the world's largest country.