Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

Twitter Says Troll Accounts Linked to Russia Were Actually Venezuelan, Revises Data


Twitter Inc. this month made a significant revision to its public database of more than 3,000 accounts that it has linked to Russia’s Internet Research Agency, fundamentally altering the record about the group’s trolling efforts in the U.S. in the year following the contentious 2016 presidential election.

Twitter’s changes invalidate central portions of a Bloomberg News article published last August that had analyzed the Russian troll farm’s activity in 2017, according to researchers at Clemson University who have compiled and published a database of the IRA’s Twitter activity.

On Feb. 8, Twitter removed 228 accounts from the Russian IRA dataset because the social-media company now believes these accounts were operated by a different trolling network located in Venezuela. “We initially misidentified 228 accounts as connected to Russia,” Yoel Roth, Twitter’s head of site integrity, wrote in an online post. “As our investigations into their activity continued, we uncovered additional information allowing us to more confidently associate them with Venezuela.”

Although Twitter’s data don’t reveal the names of accounts, researchers at Clemson University analyzed the social-media company’s changes and said they involve accounts that mostly came online in mid-2017. The researchers, who have constructed and published their own database of the Russian troll farm’s output, said those accounts were central in what had appeared to be a surprising surge in post-election activity that was mis-attributed to the Russian troll farm.

That purported spike in tweets in 2017, which had seemed to dwarf the Russian troll farm’s Twitter output during the 2016 election, sparked curiosity among various investigators. At a hearing in August 2018, the Senate Intelligence Committee posted an exhibit showing the spike and indicated that many of the tweets pointed to a now-defunct site called ReportSecret.com.


The Clemson researchers, who had spent months studying the troll farm’s activities on Twitter, noticed that most of those ReportSecret articles were copied from a single hyper-partisan political website called Truthfeed. Bloomberg News then studied the data and reported last August that, based on the accounts Twitter had publicly identified as being associated with the Russian IRA, these regurgitated Truthfeed stories accounted for as much as 95 percent of the troll farm’s English-language Twitter activity in October 2017.

Twitter’s change to its data undercuts all of these analyses of the troll farm’s 2017 activity, Clemson researchers said. There was no surge in IRA Twitter activity in mid-2017, and the high-volume accounts that churned out links to ReportSecret were, in fact, being operated by a different, unknown group operating out of Venezuela, according to the updated data.

Twitter is reluctant to discuss how it connects accounts to trolling networks. But company officials say there were several similarities between the IRA accounts and the misidentified 228 accounts -- for example, they used the same relatively obscure provider for broadband phone service when creating the accounts.

“Definitive attribution is very, very difficult, which is why we continue to share potential state-backed information operations to empower further research and independent analysis,” Roth said in a statement Friday. The company will update its public database if and when it has reasonable evidence of new activity that it believes is tied to state actors, he said.

While it’s relatively easy to identify coordinated activity among Twitter accounts, “it’s hard to attribute it to a particular actor … even with all of Twitter’s behind-the-scenes data,” said Patrick Warren, an associate professor of economics at Clemson who has studied the troll farm’s output for the past year. The Clemson researchers, who are working on academic papers regarding the Russian troll farm’s output, are revising their underlying data as well, according to Darren Linvill, associate professor of communication at Clemson.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more