Support The Moscow Times!

Sechin Weighs in on Uralkali Purchase

SOCHI — The owners of potash producer Uralkali have yet to make an offer to sell their shares, leaving the door open for a potential nationalization, Igor Sechin, the chairman of state holding company Rosneftegaz, said.

"Rosneftegaz can consider anything, if someone makes an approach. … But Rosneftegaz has not received such an offer," Sechin said late Monday in the Black Sea resort of Sochi in response to a reporter's question.

Shares of Uralkali rose Monday amid speculation that Russian tycoon Suleiman Kerimov, the main owner of Uralkali, may sell his stake in a Kremlin-backed deal aimed at reviving a marketing alliance with Belarus.

Speculation that Kerimov would sell his stake has mounted since Uralkali triggered a row with Minsk by pulling out of the cartel with state-owned Belaruskali in July.

Uralkali CEO Vladislav Baumgertner was arrested Aug. 26 in Minsk and has been charged with abuse of office.

Kerimov owns 21.75 percent of Uralkali through his foundation. He and his partners together control a 46.5 percent stake in the world's top producer of the fertilizer ingredient.

Rosneftegaz, which has cash in hand thanks to the dividend streams it receives from its energy holdings, was one potential buyer, Vedomosti said, citing two bankers and a source close to Uralkali.

Speaking in his capacity as CEO of Rosneft, Sechin, an influential associate of President Vladimir Putin, said the state-controlled oil major was not interested in Uralkali.

"Potash does not fall into Rosneft's range of interests. We have other things to do," he said, adding: "Listen, I am not really involved in Uralkali."

A spokesman for Kerimov's investment company, Nafta Moskva, declined to comment.

Some investors believe the Kremlin wants to repair the potash alliance, which previously controlled about 40 percent of the world market, in a bid to avert a possible collapse in prices for the soil nutrient.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more