Support The Moscow Times!

What the Papers Say, April 25, 2012

Igor Tabakov
Kommersant

1. Afanasy Sborov et al. report headlined "Adoption of profits" says that seeking additional budget revenues, the state is stepping up pressure on companies with state shares over 50 percent and demands that not only the companies, but also their affiliates should pay dividends of 25 percent; pp 1, 8 (1,221 words).

2. Maxim Ivanov and Sofya Samokhina article headlined "Dmitry Livanov taken to president's direct line" says that President Vladimir Putin has received a letter from heads of three opposition State Duma factions who asked for dismissal of Education and Science Minister Dmitry Livanov. The issue is sure to be raised at Putin's televised question-and-answer session today, article says; pp 1-2 (758 words).

3. Andrey Kolesnikov article headlined "Skills to detain" features his conversation with Interior Minister Vladimir Kolokoltsev speaking about detention of the man who has killed six people in Belgorod; pp 1, 6 (854 words).

4. Olga Shestopal article headlined "Deposits to become Migom" says that the Migom system has offered to transfer money free of charge, but only 120 days after it is sent. Experts comment that in this way, Migom actually offers four-month deposits; pp 1, 10 (546 words).

5. Yekaterina Yeremenko and Natalya Bashlykova article headlined "Mikhail Prokhorov loses trusted governor" says that non-partisan governor of Irkutsk Region Sergey Yeroshchenko, who used to be head of the regional branch of the Right Cause party and Mikhail Prokhorov's
election agent at the 2012 presidential election, has announced his plans to take part in One Russia's primaries for the legislative assembly; p 2 (630 words).

6. Taisia Bekbulatova et al. report headlined "Safeguarding spiritual security" says that Security Council Secretary Nikolai Patrushev has asked members of the research council to pay special attention to drafting proposals on strengthening national security in morals and
ethics; p 2 (512 words).

7. Viktor Khamrayev article headlined "Smart, eloquent, but thief" looks at the poll conducted by the VTsIOM public opinion research center which has shown that most Russians consider State Duma deputies to be well-educated and eloquent, but believe them to be bribe-takers and thieves; p 2 (459 words).

8. Grigory Tumanov article headlined "Bolotnaya Ploshchad separated for opposition" says that the Moscow mayor's office has approved two separate opposition rallies for 5 and 6 May on Bolotnaya Square; p 3 (419 words).

9. Ilya Barabanov and Irina Alexandrova article headlined "Alexey Navalny given time for rallies" looks at the second day of the trial against opposition activist Alexey Navalny charged with fraud; p 3 (539 words).

10. Alexandr Chernykh and Alexandr Voronov article headlined "They are too far from science" says that QS World University Rankings agency has met heads of 70 Russian universities and explained why it would be extremely difficult for their universities to get in the top 100; p 5 (558 words).

11. Grigory Tumanov article headlined "Prosecutor's office gets down to polls" says that the prosecutor's office has started checx of the Levada Center and the Indem foundation of political studies; p 5 (476 words).

12. Vsevolod Inyutin article headlined "'Belgorod shooter' decides to keep silent before trial" says that the former convict, who shot six people in the town of Belgorod on 22 April, has been sent for a psychiatric test; p 6 (653 words).

13. Galina Dudina article headlined "Good character ingrained for Italian government" says that a representative of left-wing forces Enrico Letta is most likely to head the Italian coalition government; p 7 (402 words).

14. Yelena Chernenko interview with the Russian president's special envoy to Afghanistan Zamir Kabulov ahead of the international conference on Afghanistan to open in Almaty tomorrow; p 7 (721 words).

15. Sergei Strokan article headlined "Squadrons determining everything" says that confrontation between Tokyo and Beijing over the territorial dispute is aggravating; p 7 (525 words).

16. Sergei Strokan article headlined "Europe opening dictatorship's treasury" says that the EU's decision to lift all sanctions against Myanmar except an arms embargo has resulted in a scandal as human rights activists labelled the move as premature and published a new report on crimes against the Muslim minority; p 7 (463 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Svetlana Gavrilina article headlined "Marshal Mannerheim approaching Smolny" says that a bus featuring Finnish Marshal Carl Gustaf Mannerheim wearing St George's Cross has appeared in St. Petersburg and looks at reaction of society; pp 1-2 (567 words).

2. Sergey Kulikov article headlined "They suggest Europe be divided energetically" says that the working group of the council on foreign and defense policy has presented a report on Russian-US relations and hydrocarbons markets in Eurasia where they called on the USA to stop hampering Russian projects in Europe and begin to seek cooperation; pp 1-2 (720 words).

3. Alexandra Samarina article headlined "Vladimir Putin's third front" says that today the Prosecutor-General's Office will check Georgy Satarov's fund Indem. The checks of NGOs are gathering pace, article notes, and experts link the trend to the authorities' policy
aimed at unmasking its critics; pp 1, 3 (1,069 words).

4. Ivan Rodin article headlined "Business does not fit in election campaigns" says that the State Duma has basically approved the bills banning officials and members of their families from having foreign accounts and possessing any foreign financial assets. The bill will also affect candidates running for posts in governments of all levels; pp 1, 3 (868 words).

5. Anastasia Bashkatova article headlined "Better before presidential decrees" says that polls have shown that the situation in the spheres, that Putin tried to improve with his May decrees, has changed for the worse. Experts say that it is impossible to implement the decrees and the regions are just doing what they can to make believe they are fulfilling them; pp 1, 4 (1,121 words).

6. Vladimir Skosyrev article headlined "Riot in China's western outskirts" looks at the clashes between law enforcers and rebels, allegedly Uighurs, in China; pp 1, 7 (458 words).

7. Vladimir Ivanov article headlined "Pentagon warns senators against army reduction" says that US top brass has warned the Senate against curtailing Pentagon's military expenses; p 2 (800 words).

8. Editorial headlined "Tariffs caught in networks" says that the reform of the electric energy industry has not resulted in investment growth and tariff reduction as planned. Meanwhile, the sphere is micromanaged; p 2 (538 words).

9. Alexei Gorbachev article headlined "'Timber case' gathering pace" says that opposition leader Alexei Navalny has called charges against him to be a revenge for downgrading United Russia's rating and for anti-corruption probes; p 3 (649 words).

10. Viktor Litovkin article headlined "Carte blanche: Soaring prices for army" says that since defense companies keep increasing prices on their production, the state defense order has to be reduced; p 3 (872 words).

11. Oleg Nikiforov article headlined "Sakhalin energy excess capacity" looks at the project to set up an energy bridge to connect Khabarovsk Territory, Sakhalin and Japan to supply electricity; p 4 (542 words).

12. Tatyana Dvoynova article headlined "Maritime Territory deputies accused of 'spring exacerbation'" says that on 24 April deputies of the Maritime Territory legislative assembly refused to back a bill on tax privileges for investors planning to set up high-tech production facilities and only the regional governor's influence made the deputies change their opinion; p 5 (554 words).

13. Yury Roks article headlined "Armenian Catholicos demand that Turkey return churches" says that on 24 April, Armenians worldwide as well as many states commemorated the 98th anniversary of the Armenian Genocide by the Ottoman Empire; p 6 (549 words).

14. Anton Khodasevich article headlined "Russian jet fighters to cover hole in ally's sky" says that as the public is discussing the prospects of setting up a Russian aviation base in Belarus, the Belarusian opposition refers to it as Russian occupation; p 6 (841 words).

15. Tatyana Ivzhenko article headlined "Russia says no to gas meeting with Ukraine in EU" says that Gazprom has refused to participate in a round table discussion on the setting-up of gas transportation consortium initiated by the EU; p 6 (975 words).

16. Giovanni Bensi article headlined "Enrico Letta heads Italian government" says that the Italian president has asked a senior figure in the center-left Democratic party to form a grand coalition government; p 7 (429 words).

17. Yury Panyev article headlined "Israeli general sets Obama up" looks at the talks between US President Barack Obama and Hamad bin Khalifa al-Thani, the Amir of Qatar, with Syria being the main topic, amid Israeli reports about the use of chemical weapons by the Syrian regime; p 7 (600 words).

18. Darya Tsiryulik article headlined "Pyongyang builds great Korean wall" says that although North Korea is building anti-tank barricades, both US and Russian experts say that a war is out of the question; p 7 (543 words).

Vedomosti

1. Anton Tirfonov and Galina Kamneva article headlined "Phenomenal growth" says that the Russian stock market has significantly grown and looks at the reasons; p 1 (341 words).

2. Editorial headlined "Not short course" says that Putin's order to draft a single concept of school course of history by 1 December is extremely difficult to fulfil; pp 1, 6 (437 words).

3. Yevgenia Pismennnaya article headlined "Further increase of expenditures is insane", features the journalist's conversation with Finance Minister Anton Siluanov; pp 8-9 (2,339 words).

4. Tatyana Voronova article headlined "VTB moves business away from Cyprus" says that VTB is wrapping up its business in Cyprus; p 10 (579 words).

5. Anastasia Kornya article headlined "Navalny invaluable" says that a representative of the Kirov authorities has confirmed that Navalny caused some damage to Kirovles, but failed to estimate it; pp 1, 3 (527 words).

6. Editorial headlined "Spiritual special service" comments on the order of Russian Security Council Secretary Nikolai Patrushev that researchers should draft proposals aimed at strengthening the country's security in spiritual sphere; p 6 (278 words).

7. Alexei Zakharov article headline "Cause and effect: If not Putin then somebody else" dismisses the idea that there is nobody to replace Putin and says that if another person becomes president, reforms and return to the law may become reality; p 6 (780 words).

8. Svetlana Bocharova and Maxim Glikin article headlined "Intermediaries from front" looks ahead at the televised question-and-answer session with the president set for today; p 3 (394 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Natalya Kozlova and Anna Skripka report headlined "Hunter entrapped" gives highlights of detention of the former convict who has killed six people in the town of Belgorod; pp 1, 7 (1,200 words).

2. Kira Latukhina article headlined "Putin online" looks at preparations for Putin's question-and-answer session; pp 1-2 (900 words).

3. Kira Latukhina article headlined "Detention in details" says that Interior Minister Vladimir Kolokoltsev has reported to the president on detention of the shooter in Belgorod; p 2 (500 words).

4. Vitaly Petrov article headlined "Cunning figures" says that the Public Chamber has criticized the federal and regional authorities for poor implementation of the presidential May decrees; p 2 (700 words).

5. Sergei Ptichkin and Natalya Yachmennikova interview with head of the United Aircraft Corporation Mikhail Pogosyan headlined "Aircraft: Just super" where he speaks about the aircraft the corporation produces and their advantages; p 6 (3,100 words).

6. Vyacheslav Prokofyev article headlined "Two sides of France" looks at clashes in Paris over the law legalizing same-sex marriages; p 8 (500 words).

7. Vladislav Vorobyev and Yekaterina Zabrodina article headlined "Brussels misunderstands" says that the Serbian government is split over the agreement to improve relations with Kosovo; p 8 (600 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Natalya Rozhkova article headlined "Navalny did not speak about timber in Kirov'" says that the judge has declined all motions of Navalny's lawyers. Meanwhile Navalny himself made a political speech during the hearings; pp 1-2 (827 words).

2. Irina Rinayeva and Andrey Yashlavsky article headlined "Bearded Misha converted Tamerlan" provides details about the Tsarnayev brothers' radicalization and says that Tamerlan Tsarnayev lived on American taxpayers' money and his wife's salary; pp 1, 7 (708 words).

3. Svetlana Samodelova et al. interview with the police officer who has been injured during detention of the so-called 'Belgorod shooter' who killed six people in Belgorod on 22 April; pp 1, 7 (913 words).

Izvestia

1. Ivan Cheberko article headlined "Raykunov may become chief designer of Glonass" says that head of the Russian Space Systems Gennady Raikunov may be appointed chief designer of the Glonass system; pp 1-2
(500 words).

2. Pavel Chernyshov article headlined "Security officers to open cyber center to defend IFC from hackers" says that the Russian authorities are going to open a special cyber center to defend the projected Rublyevo-Arkhangelsky International Financial center (IFC) from
hacker attacks; pp 1-2 (700 words).

3. Svetlana Povoraznyuk article headlined "Defense Ministry, FSB and Foreign Intelligence Service" looks at the initiative of the Russian Federal Service for Consumer Rights Protection to create a special group for supervision of foreign investment in Russian companies dealing with dairy foods; pp 1-2 (650 words).

4. Pyotr Kozlov and Mikhail Rubin interview with the speaker of the Russian Federation Council, Valentina Matviyenko, speaking on work of the government and current political agenda; pp 1, 5 (2,000 words).

5. Mikhail Vignansky article headlined "Caucasus fund renounces Boston terrorist" says that Izvestia's article "Tamerlan Tsarnayev enrolled via Georgian fund" published on 24 April has provoked confusion among Georgian security officials; p 7 (600 words).

6. Anastasia Kashevarova and Alexey Pestov article headlined "'Tsarnayev's colleagues' knew nothing about his recruitment" says the members of the Caucasus fund, which has allegedly recruited the suspected organizer of the Boston terrorist attack, Tamerlan Tsarnayev, did not know about his recruitment; p 7 (600 words).

RBK Daily

1. Ivan Petrov report "Alternative worth 77bn" says that Pavel Shapkin, businessman engaged in the alcohol business and head of the national union of consumer rights protection, has appealed to President Vladimir Putin with a proposal to introduce alternative service in the Russian Interior Ministry; pp 1-2 (1,300 words).

2. Katerina Kitayeva report "Parfyonov and Pozner not to have statuettes" says that the Russian Television Academy foundation will not carry out TEFI Awards this year because the All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company VGTRK and Channel One have refused to participate in it. Meanwhile, some TV channels including Dozhd TV have already submitted applications; p 1 (550 words).

3. Alexandr Litoi report "Check by means of court" says that the Golos association, one of Russia's leading election monitoring NGOs, may be declared a foreign agent today; p 2 (600 words).

4. Brief unattributed report says that the Moscow mayor's office has authorized an opposition rally on Bolotnaya Square in Moscow on 6 May; p 2 (150 words).

5. Unattributed report says that democratic parties have decided to join efforts not to be in each other's way in the Moscow duma election; p 3 (250 words).

6. Yevgeny Krasnikov report "They wait for Durov in office" says that the foundation United Capital Partners, the new shareholder of Russia's top social networking website VKontakte, has told its founder Pavel Durov to come for questioning in relation to a traffic accident allegedly involving Durov; p 9 (650 words).

Noviye Izvestia

1. Yulia Savina interview with lawyer Vadim Prokhorov headlined "Authorities not going to produce even appearance of justice" comments on blogger and opposition activist Alexey Navalny's case; pp 1-2 (800 words).

2. Veronika Kogan et al. report "Act of non-goodwill" says that the state wants to strictly control activities of volunteers; pp 1, 5 (1,300 words).

3. Yulia Savina report "Where do chips fall" looks at the trial of Alexei Navalny charged with embezzlement of timber; p 2 (650 words).

4. Vera Moslakova report "Ruble encouragement of patriotism" says that the State Duma has approved the state's financial support of "right" NGOs; p 2 (750 words).

5. Sergei Manukov report "Bloody Tuesday" says that a civil war may begin in Iraq; p 2 (550 words).

6. Veronika Kogan report "Back in USSR?" says that audits are now carried out in relation to NGOs engaged in environmental protection and sociology; p 5 (800 words).

Krasnaya Zvezda

1. Alexander Tikhonov report "New heights of Aerospace Defense" looks at steps aiming to upgrade and re-equip the Aerospace Defense Troops; pp 1, 3 (1,500 words).

2. Sergei Medvedev report "War threat remains" looks at the situation on the Korean Peninsula; p 3 (900 words).

3. Yelizaveta Orlova report "Arms supplies lie ahead" looks at the USA's plans to supply weapons to Middle East countries; p 3 (850 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Yevgeny Suchkov report "They find Georgian passport with Tamerlan Tsarnayev" looks at the case of Tsarnayev brothers that have staged a terrorist attack in Boston; p 6 (550 words).

2. Nikolai Varsegov report "Kirov residents pass by 'trial of century'" looks at the Alexey Navalny trial in Kirov; p 9 (1,000 words).

3. Olga Sukhova et al. report "Hallo, Vladimir Vladimirovich!" looks at President Vladimir Putin's phone-in to be held today; p 11 (950 words).

Zavtra

1. Alexander Prokhanov interview headlined "Customs approves" with Andrei Belyaninov, head of the Russian Federal Customs Service; pp 1-2 (2,900 words).

Related articles:

Read more

Independent journalism isn’t dead. You can help keep it alive.

As the only remaining independent, English-language news source reporting from Russia, The Moscow Times plays a critical role in connecting Russia to the world.

Editorial decisions are made entirely by journalists in our newsroom, who adhere to the highest ethical standards. We fearlessly cover issues that are often considered off-limits or taboo in Russia, from domestic violence and LGBT issues to the climate crisis and a secretive nuclear blast that exposed unknowing doctors to radiation.

Please consider making a one-time donation — or better still a recurring donation — to The Moscow Times to help us continue producing vital, high-quality journalism about the world's largest country.