×
Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

Russia Issues Deadline to U.S.-Funded Radio Over Fines

The fines against RFE/RL have been described as "the heaviest fines ever imposed on a media outlet in Russia." Krokodyl / Wikicommons

Russia's media watchdog on Wednesday warned U.S.-funded Radio Free Europe/Radio Liberty it had 60 days to pay more than $70,000 in fines over non-compliance with its "foreign agent" law.

The statement came after U.S. Secretary of State Antony Blinken on Tuesday expressed support for RFE/RL and other U.S. international media.

Moscow had imposed "invasive labelling requirements and fines" to "drive RFE/RL out of Russia," said a State Department statement.

Groups or individuals identified as "foreign agents" in Russia must disclose their sources of funding and label publications with the relevant tag or face fines.

State media regulator Roskomnadzor said it had drawn up a total of 390 protocols against RFE/RL — ruled a foreign agent in 2017 — and its director for failing to label nine of its websites operating in Russia.

Jamie Fly, the president of RFE/RL, denounced the fines as "illegitimate" and said they were aimed at muzzling the broadcaster.

"RFE/RL is being targeted by the Russian authorities because we continue to provide a growing audience in Russia with objective news and information at a moment when the Kremlin is trying to limit the Russian people's access to information," Fly said in a statement in response to AFP.

"We will not abandon our audience no matter how many illegitimate fines the Russian authorities impose on us," he added. "We will continue to fight these attacks on our journalistic independence through all possible means."

A Russian court had ordered the broadcaster to pay 71.5 million rubles ($925,000) in fines after considering 260 of the protocols. 

RFE/RL appealed, but Moscow's Tverskoi district court on Wednesday rejected the appeal, ordering it to pay 5.5 million rubles ($71,000) worth of the fines within 60 days.

Last month, Reporters Without Borders described the penalty as "the heaviest fines ever imposed on a media outlet in Russia."

The media rights watchdog added: "The absurd law requiring this self-labelling violates media pluralism and is designed to silence independent and opposition media."

Legislation allowing authorities to brand organizations with the term "foreign agent" was originally passed in 2012 to cover NGOs.

It was expanded to include media organizations in 2017 after Kremlin-funded RT (formerly Russia Today) was declared a foreign agent in the United States.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more