
Russia Issues Deadline to U.S.-Funded
Radio Over Fines
By AFP

April 07, 2021

The fines against RFE/RL have been described as "the heaviest fines ever imposed on a media outlet in
Russia." Krokodyl / Wikicommons

Russia's media watchdog on Wednesday warned U.S.-funded Radio Free Europe/Radio Liberty
it had 60 days to pay more than $70,000 in fines over non-compliance with its "foreign
agent" law.

The statement came after U.S. Secretary of State Antony Blinken on Tuesday expressed
support for RFE/RL and other U.S. international media.

Related article: Russia Fines RFE/RL $500K Under ‘Foreign Agent’ Law

Moscow had imposed "invasive labelling requirements and fines" to "drive RFE/RL out of
Russia," said a State Department statement.

https://www.themoscowtimes.com/author/afp
https://www.themoscowtimes.com/2026/04/17/russia-fines-rferl-500k-under-foreign-agent-law


Groups or individuals identified as "foreign agents" in Russia must disclose their sources of
funding and label publications with the relevant tag or face fines.

State media regulator Roskomnadzor said it had drawn up a total of 390 protocols against
RFE/RL — ruled a foreign agent in 2017 — and its director for failing to label nine of its
websites operating in Russia.

Jamie Fly, the president of RFE/RL, denounced the fines as "illegitimate" and said they were
aimed at muzzling the broadcaster.

"RFE/RL is being targeted by the Russian authorities because we continue to provide a
growing audience in Russia with objective news and information at a moment when the
Kremlin is trying to limit the Russian people's access to information," Fly said in a statement
in response to AFP.

"We will not abandon our audience no matter how many illegitimate fines the Russian
authorities impose on us," he added. "We will continue to fight these attacks on our
journalistic independence through all possible means."

A Russian court had ordered the broadcaster to pay 71.5 million rubles ($925,000) in fines
after considering 260 of the protocols. 

RFE/RL appealed, but Moscow's Tverskoi district court on Wednesday rejected the appeal,
ordering it to pay 5.5 million rubles ($71,000) worth of the fines within 60 days.

Last month, Reporters Without Borders described the penalty as "the heaviest fines ever
imposed on a media outlet in Russia."

The media rights watchdog added: "The absurd law requiring this self-labelling violates
media pluralism and is designed to silence independent and opposition media."

Legislation allowing authorities to brand organizations with the term "foreign agent" was
originally passed in 2012 to cover NGOs.

It was expanded to include media organizations in 2017 after Kremlin-funded RT (formerly
Russia Today) was declared a foreign agent in the United States.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2021/04/07/russia-issues-deadline-to-us-funded-radio-over-fines-a7
3514


