Support The Moscow Times!

$50M in Fabergé Antiquities Shipped to Panama After Oligarch Hit With Sanctions: Reports

Of the 52 Faberge-designed imperial eggs, 46 are believed to have survived since the 19th century. salomonrbc / Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)

A Russian Culture Ministry-linked organization sent a $47 million package labeled “Fabergé Russia” to Panama three weeks after the United States placed sanctions on known Fabergé enthusiast Viktor Vekselberg, the investigative outlet The Intercept reported Wednesday.

Russia’s State Museum and Exhibition Center ROSIZO shipped the package on April 28, 2018, to a Vekselberg-owned company in Panama, The Intercept cited shipping industry data as saying. The U.S. slapped sanctions on Vekselberg and other Russian oligarchs on April 6, 2018, in response to “malign” Russian actions.

It’s not known what precisely was in the packages marked as antiquities, given the breadth of decorative objects produced by the House of Fabergé,” The Intercept wrote.

Vekselberg, 63, bought nine Fabergé Easter eggs in 2004. Of the 52 Faberge-designed imperial eggs, 46 are believed to have survived since the 19th century.

Indeed, the eggs may still be residing in Russia, and the package may have been stuffed with other Fabergé valuables,” The Intercept said.

Vekselberg’s spokesperson, the Faberge Museum, ROSIZO and the Culture Ministry did not respond to requests to identify the shipped items. 

ROSIZO shipped the “Fabergé Russia” package to the address in Panama that houses the offices of Vekselberg’s Lamesa Arts Inc.  

Vekselberg was locked in a court battle for the Fabergé brand nearly a decade ago, seeking to transfer the brand rights to Lamesa.

Forbes estimates Vekselberg’s net worth at $11.2 billion.

Read more

We need your help now more than ever.

Independent media outlets and journalists in Russia are being increasingly targeted with “foreign agent” and “undesirable” labels, threatening the existence of the free press day by day.

Your donation to The Moscow Times directly supports the last independent English-language news source within Russia.