Support The Moscow Times!

Latvia Bans 9 Russian TV Stations Over Ties to Sanctioned Billionaire

Luciana Guerra / PA Wire

Nine Russian television channels have been banned from broadcasting in Latvia due to ongoing EU sanctions against their co-owner, the Russian billionaire Yury Kovalchuk, Latvian media reported Thursday.

Kovalchuk, a banker close to President Vladimir Putin, was one of several individuals added to the EU blacklist in 2014 in response to Russia’s annexation of Crimea from Ukraine. He owns a stake in the holding that owns the nine television channels.

“This ban will remain in effect as long as Yury Kovalchuk is not removed from the EU sanctions list,” Ivars Abolins, deputy chairman of the National Electronic Media Council (NEPLP), was quoted by the Lsm.lv news outlet as saying.

The retransmission ban will come into effect as soon as the channels are notified of the NEPLP’s decision, Lsm.lv reported.

Among the nine banned channels are Kanal 5 and the Dom Kino movie channel. According to the Kantar TNS market research company, Latvian viewers spent 3.7% of their viewing time on both channels combined in October 2019. 

Read more

Independent journalism isn’t dead. You can help keep it alive.

As the only remaining independent, English-language news source reporting from Russia, The Moscow Times plays a critical role in connecting Russia to the world.

Editorial decisions are made entirely by journalists in our newsroom, who adhere to the highest ethical standards. We fearlessly cover issues that are often considered off-limits or taboo in Russia, from domestic violence and LGBT issues to the climate crisis and a secretive nuclear blast that exposed unknowing doctors to radiation.

As we approach the holiday season, please consider making a one-time donation — or better still a recurring donation — to The Moscow Times to help us continue producing vital, high-quality journalism about the world’s largest country.