
Latvia Bans 9 Russian TV Stations Over
Ties to Sanctioned Billionaire
November 21, 2019

Luciana Guerra / PA Wire

Nine Russian television channels have been banned from broadcasting in Latvia due to
ongoing EU sanctions against their co-owner, the Russian billionaire Yury Kovalchuk, Latvian
media reported Thursday.

Kovalchuk, a banker close to President Vladimir Putin, was one of several individuals added to
the EU blacklist in 2014 in response to Russia’s annexation of Crimea from Ukraine. He owns a
stake in the holding that owns the nine television channels.

Related article: Billionaire Kovalchuk's National Media Group to Buy Russian Distributor of
CNN

“This ban will remain in effect as long as Yury Kovalchuk is not removed from the EU
sanctions list,” Ivars Abolins, deputy chairman of the National Electronic Media Council
(NEPLP), was quoted by the Lsm.lv news outlet as saying.

https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/neplp-aptur-9-tv-kanalu-retranslaciju.a339007/
https://www.themoscowtimes.com/2025/08/02/billionaire-kovalchuks-national-media-group-to-buy-russian-distributor-of-cnn
https://www.themoscowtimes.com/2025/08/02/billionaire-kovalchuks-national-media-group-to-buy-russian-distributor-of-cnn


The retransmission ban will come into effect as soon as the channels are notified of the
NEPLP’s decision, Lsm.lv reported.

Among the nine banned channels are Kanal 5 and the Dom Kino movie channel. According to
the Kantar TNS market research company, Latvian viewers spent 3.7% of their viewing time
on both channels combined in October 2019. 

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2019/11/21/latvia-bans-9-russian-tv-stations-over-ties-to-sanctione
d-billionaire-a68267

https://www.kantar.lv/konsolidetas-tv-skatitakais-kanals-augusta-ltv1/

