Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

The Moscow Times’ Demyan Kudryavtsev in Legal Troubles

Demyan Kudravstev / Twitter

The Russian Supreme Court has upheld a court ruling that puts under question the Russian citizenship of Demyan Kudryavtsev, board member of The Moscow Times and Vedomosti newspapers. The decision relates to an citizenship application made seven years ago.

The details of the court proceedings have not yet been made public. According to the Russian publication Legal Report, the Russian Federal Migration Service accused Kudryavtsev of providing inaccurate information on a citizenship application form. According to Kudryavtsev, the complaint instead related to information that was not technically included on the form, and which authorities themselves acknowledged they were made aware of.  

“The court decision basically says that incomplete information is false information,” Mr. Kudryavtsev told the RBC news agency on Tuesday.

Kudryavtsev, a Russian citizen who at one point also held Israeli citizenship, acquired The Moscow Times and Vedomosti in 2015. The deal was made ahead of a controversial law which limited foreign ownership of Russian media to 20 percent. Prior to this, both publications were owned by foreign media companies.

The ruling now gives authorities the power to cancel Kudryavtsev's Russian citizenship, but they have not begun to do so. He told The Moscow Times that he had “no idea” what their eventual decision would be.

“It appears that I have stepped on someone’s toes,” Kudryavtsev said, when asked why the case was happening. He declined to say how the offense might have been caused and who might have offended.

“I have a good guess since I know when it started, when they started digging, and who is authorized to request migration authorities to investigate seven-year-old paperwork,” he said.  

He does not believe the order came from the Kremlin or the presidential administration, he added.

The decision has no legal bearing on the future of either The Moscow Times or Vedomosti, which are legally registered to Kudryavtsev's wife.

“If the aim was a wider campaign against the publications, there are more obvious ways of going about things,” Kudryavtsev said. “That isn’t to say they won’t try do these things later, of course.”

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more