Support The Moscow Times!

Russian Independent Radio Station Sued for ‘Smearing the Memory’ of KGB General

Cadets of the KGB Moscow Higher Frontier Guards Command Academy mark the 55th anniversary of the October Revolution. November 7, 1972. Lev Polikashin / RIA Novosti / CC-BY-SA 3.0

The granddaughter of a KGB general is suing the independent radio station Ekho Moskvy and a historian who appeared on air for “smearing the memory of her grandfather,” according to an announcement posted on Twitter by the station’s chief editor, Alexey Venediktov.

On July 14, during a broadcast of the show “Diletantes,” host Vitaly Dymarsky and historian Boris Sokolov discussed the release of a secret journal allegedly written and hidden by Ivan Serov, who was a prominent leader of the USSR’s security and intelligence agencies from the late 1930s until the mid-1960s.

During the show, Sokolov questioned the diary’s authenticity, suggesting that it might have been manufactured and “discovered,” as part of a publicity effort to improve the KGB’s image in Russian society. On air, the historian said, “There’s a bigger idea at play here: rehabilitating Serov, and showing that he wasn’t this executioner, but that he actually did a lot of great work for the state.”

“Notes From a Suitcase: Secret Journal of a KGB Chairman, Found 25 Years After His Death” is a book based on documents unearthed during the remodeling of a garage at Serov’s old dacha. The pages were allegedly discovered inside the walls.

The diary, which features descriptions of classified government work and secret meetings with top-ranking authorities (including Joseph Stalin), would have constituted a capital offense during the Second World War.

“It’s not by chance that none of the heads of the security agencies of this era left behind memoirs,” writes Rossiyskaya Gazeta, the government’s daily newspaper of record. “In this sense, Serov’s notes are a unique document.”

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more