Support The Moscow Times!

Now is the time to support independent reporting from Russia!

Contribute Today

Moscow Court Fines TV Channel Dozhd Over Poll

Dozhd independent TV channel.

A Moscow court ruled against Dozhd independent TV channel Thursday over a poll the channel broadcast in January in which viewers were asked to vote on whether the city of Leningrad should have surrendered during the 1941-1944 siege in an attempt to save lives, Interfax reported.

The poll attracted high-profile criticism and accusations of showing disrespect to war veterans. Most major cable networks swiftly dropped Dozhd from their TV channel packages, and Dozhd's owners said they were left with 15-20 percent of their former potential audience.

Two pensioners in St. Petersburg, as Leningrad is now known — Boris Ivchenko and Yury Antonov — filed a suit with the Moscow Zamoskvoretsky district court over the poll, demanding 51 million rubles ($1.4 million) in compensation for moral damages.

The court ordered the channel to pay the men 100,000 rubles ($2,750) each.

The channel's lawyer, Genri Reznik, told Interfax that the court's decision was politically motivated and said Dozhd would appeal the ruling.

The devastating siege of Leningrad lasted for 872 days and claimed hundreds of thousands of lives.

See also:

Media Regulator Threatens to Suspend Licence of Independent TV Channel

Read more

Russia media is under attack.

At least 10 independent media outlets have been blocked or closed down over their coverage of the war in Ukraine.

The Moscow Times needs your help more than ever as we cover this devastating invasion and its sweeping impacts on Russian society.