×
Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

Kremlin-Run Television Channel Anchor Resigns Over Ukraine Crisis

A U.S. anchor at the Kremlin-funded television news channel RT has resigned on air, saying the network "whitewashes" the actions of President Vladimir Putin.

Liz Wahl began the surprise announcement Wednesday by referring to Russia's intervention in Crimea and saying that as a reporter on the RT network, she faced "many ethical and moral challenges."

"I cannot be part of a network funded by the Russian government that whitewashes the actions of Putin," she said. "I believe in disseminating the truth, and that is why, after this newscast, I'm resigning."

RT condemned her public resignation in a statement as "nothing more than a self-promotional stunt."

Wahl's announcement came days after another RT presenter, Abby Martin, spoke out on air against Russian intervention in the Crimea, saying "what Russia did is wrong."

RT said in a statement that Martin would be sent to Crimea "to give her an opportunity to make up her own mind from the epicenter of the story." Martin has denied that she was being sent to Crimea on her Twitter account, Foreign Policy reported.

RT editor-in-chief Margarita Simonyan responded to both presenters' actions Thursday with a blog post on the website of Ekho Moskvy radio station.

Simonyan blamed pressure from other journalists, saying RT employees were constantly accused of distributing "Kremlin propaganda" and that not everyone could withstand such pressure.

She also suggested Wahl had been inspired to make the announcement after seeing how much publicity Martin's speech had got.

RT broadcasts in several languages, including in English. Its coverage tacks closely to the Russian government positions, and content devoted to negative aspects of life in Western countries makes up a substantial part of its broadcasts.

Material from The Moscow Times has been included in this report.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more