Support The Moscow Times!

What the Papers Say, Apr. 9, 2013

Kommersant


1. Andrei Kolesnikov article headlined "Femen show" says security guards have failed to prevent Femen activists from raging their topless protests in front of President Vladimir Putin in Hanover. Putin did not condemn the girls and spoke on sexual minorities' rights at his news conference in the Netherlands; pp 1, 7 (2,159 words).

2. Maxim Ivanov et al. report headlined "Foreign assets not to count any longer" says that restrictions on foreign asset ownership will be imposed not only on present officials, but on people willing to enter state service in Russia; pp 1, 3 (918 words).

3. Yegor Popov article headlined "Car market starts going back" says that car sales in Russia fell 4 percent in March and features expert comments on the trend; pp 1, 11 (724 words).

4. Vladislav Novy article headlined "Internet trade makes post office stuck" says around 500 tons of parcels have got stuck at the post service in Moscow region alone as an increasing number of Russians are buying foreign goods online; pp 1, 12 (569 words).

5. Irina Nagornykh article headlined "Vyacheslav Volodin acts as academician" comments on the speech by the first deputy head of the presidential administration, Vyacheslav Volodin, at a scientific conference for Russian teachers. The lecture is said to be an attempt by the Kremlin to increase its influence over Russian teachers; p 2 (546 words).

6. Anna Pushkarskaya et al. report headlined "Senator Molchanov returns to business" says Andrei Molchanov, Russian millionaire on the Forbes list, is leaving the Federation Council; p 2 (734 words).

7. Viktor Khamrayev et al. report headlined "Konstantin Ilkovsky being promoted by two-party line" says United Russia backs a Just Russia candidate in Transbaikal territory. Both parties will support acting Governor Konstantin Ilkovskiy in the upcoming governor election; p 3 (604 words).

8. Musa Muradov interview with Karachay-Cherkessia head Rashid Temrezov speaking out against governor elections in the North Caucasus; p 4 (2,374 words).

9. Alexander Chernykh article headlined "Mikhail Beketov dies for Khimki truth" says the Khimki town journalist, who became well-known for his anti-corruption articles, has died aged 52. He failed to recover after a brutal attack on him back in 2008; p 5 (618 words).

10. Yury Senatorov article headlined "Cash-out scheme reaches Vietnam" reports on searches held at the Bank of Payments and Saving as part of a probe into illegal money transfers to China, Vietnam, Poland and Lithuania; p 6 (473 words).

11. Gennady Sysoyev article headlined "Montenegro elects stability of power" says the re-election of Montenegro's president means that Russia will keep its positions in the republic; p 7 (399 words).

12. Maxim Yusin article headlined "First one among British prime ministers" pays tribute to late Margaret Thatcher and notes that she was the first among the Western politicians to start a reset in relations with Russia; p 7 (345 words).

13. Sergei Strokan article headlined "Trajectory being forecast for Korean missile" says the Korean Peninsula tension has grown into a global crisis as Russia has acknowledged the threat of North Korean nuclear ambitions; p 7 (547 words).

14. Alexei Kudrin article in the opinion column headlined "Rules of game" analyses a governmental forecast of social and economic development; p 8 (500 words).


Nezavisimaya Gazeta


1. Viktor Myasnikov article headlined "Secret of Chelyabinsk meteorite revealed?" assumes that the object, which exploded in the sky near Chelyabinsk in mid-February, was not a meteorite, but a supersonic missile tested by the Russian military; pp 1-2 (933 words).

2. Ivan Rodin article headlined "State Duma with Kremlin's hint makes bans stricter" outlines amendments to the bill banning foreign property ownership for Russian officials; pp 1, 3 (922 words).

3. Alexandra Samarina article headlined "Substitutions in Magnitsky case" gives details of the Magnitsky case hearing in Moscow; pp 1, 3 (1,091 words).

4. Igor Naumov article headlined "New state corporations with privatization music" says the privatization of some state assets scheduled for this year may be cancelled as some state-controlled companies including Rosselkhozbank do not want to be sold to private owners; pp 1, 4 (782 words).

5. Viktoria Panfilova article headlined "Manas goes up in price" says the Turkish prime minister visiting Bishkek is expected to speak out for the US air base in the country; pp 1, 6 (760 words).

6. Artur Blinov article headlined "Pyongyang to stop industrial complex in Kaesong" says the North Korean military hysteria is undermining the South Korean business climate. Meanwhile, Washington and Seoul are getting ready for any provocation from Pyongyang; pp 1-2 (505 words).

7. Editorial headlined "Vanguard of counterrevolutionary youth" says that young Russian Orthodox Church activists are replacing members of pro-Kremlin youth movements in rallies and attacks on unwanted politicians and public figures; p 2 (494 words).

8. Yury Paniyev article headlined "Vladimir Putin opens cross-year in Netherlands" reports on Putin opening the year of Russia in the Netherlands; p 7 (797 words).


Izvestia


1. German Petelin and Yelizaveta Mayetnaya article headlined "Anatoly Serdyukov's brother-in-law protects ex-minister from criminal case" gives new details of a probe into the Defense Ministry's corruption case; pp 1, 4 (937 words).

2. Maria Kiseleva and Sergei Ispolatov article headlined "Domodedovo beneficiaries will be forced to disclose their names in summer" says the Russian authorities have developed a mechanism urging the owners of strategically important assets to make their names public. Domodedovo Airport is to become the first asset whose owners will have to reveal themselves; pp 1, 4 (954 words).

3. Article by opposition politician Vladimir Milov headlined "Troublemaker" pays tribute to Britain's first female prime minister, Margaret Thatcher, who died at the age of 87 following a stroke; pp 1, 5 (691 words).

4. Pavel Chernyshov article headlined "Vekselberg and Kerimov ask for billions for affordable housing" says developers companies controlled by billionaires Viktor Vekselberg and Suleiman Kerimov have asked VEB to finance their affordable housing projects; pp 1, 4 (674 words).

5. Yulia Tsoi and Anastasia Mitkevich article headlined "Persons empowered to represent Putin not going to become volunteers to join Front" says the public figures, who acted as Vladimir Putin's representatives during the recent presidential election campaign, disagree with plans to make them join the All-Russia People's Front. Many artistic persons do not want to engage in politics; pp 1, 2 (400 words).

6. Melor Sturua article headlined "I was the first to call her 'Iron Lady'" recalls his impression of meeting late British politician Margaret Thatcher; p 5 (537 words).

7. Yury Matsarsky article headlined "Religious wars resume in Egypt" reports on security situation in Egypt where Muslims and Christians have clashed again; p 5 (713 words).


Vedomosti


1. Margarita Lyutova article headlined "Oil companies ordered to give money for roads" says the Russian Finance Ministry wants to raise the mineral extraction tax in 2014, as the government needs money to build new roads; pp 1, 5 (679 words).

2. Anastasia Kornya article headlined "Detention centers to become chargeable" says Russian prisoners may claim compensations for poor conditions in pre-trial detention centers; pp 1, 3 (507 words).

3. Editorial headlined "Conservative modernizer" looks at career and achievements of Britain's first female Prime Minister Margaret Thatcher; pp 1, 6 (469 words).

4. Polina Khimshiashvili article headlined "Politics beyond competition" says protests against human rights violations in Russia have not prevented Putin from signing contracts during his visit to Germany; p 2 (537 words).

5. Another editorial headlined "Dangerous traffic" looks at reasons making Russian drivers ignore traffic regulations; p 6 (300 words).

6. Vasily Kashin article headlined "Second world: DPRK on chess board" analyses the seriousness of the North Korean nuclear strike threat; p 6 (749 words).

7. Liliya Biryukova and Maxim Glikin interview with Russian business ombudsman Boris Titov speaking on entrepreneurs' problems and his work; p 8 (4,895 words).


Rossiiskaya Gazeta


1. Pavel Basinsky article headlined "Go to page 3" speaks out for the ban on the use of foul language by the Russian media; pp 1, 3 (656 words).

2. Tatyana Smolyakova and Marina Gritsyuk interview with Labor Minister Maxim Topilin speaking on the ongoing pension reform; pp 1, 11 (2,263 words).

3. Yelena Kukol article headlined "Prices melt down" says that price growth in Russia in April turned out to be higher than previously expected; pp 1, 4 (669 words).

4. Leonid Radzikhovskiy article headlined "Book of bragging" looks at a new history school textbook which Putin has ordered historians to write; p 2 (788 words).

5. Olga Dmitryeva article headlines "Iron and great" pays tribute to Margaret Thatcher; p 8 (900 words).

6. Nikolai Dolgopolov article headlined "She made history" recalls the historic deeds of Margaret Thatcher; p 8 (381 words).

7. Oleg Kiryanov article headlined "DPRK prepares explosion" reports on North Korean preparations for a new nuclear test; p 8 (445 words).


Moskovsky Komsomolets


1. Yulia Kalinina article headlined "Screw-up comes uncertainly" says that Putin has signed the bill prohibiting media from using foul language; pp 1-2 (567 words).

2. Olga Rakhimdzhanova article headlined "Putin defends Femen: Such big guys attack girls!" reports on Putin's visit to Hanover; pp 1-2 (983 words).

3. Natalya Rozhkova article headlined "Crisis of ballot paper processing system" says the Russian Central Elections Commission winds down modernization launched by the previous president, Dmitry Medvedev. No ballot paper processing system will be bought; pp 1, 3 (633 words).

4. Yeva Merkacheva article headlined "Ruled by ignorant ones" reports on a recent meeting of the human rights council under the Russian president, which showed that some senior law enforcement officers do not know the Russian law; p 1 (484 words).

5. Andrei Yashlavsky article headlined "UK former Prime Minister Margaret Thatcher dies" reports on the life of Margaret Thatcher; p 2 (887 words).


Komsomolskaya Pravda


1. Nikita Mironov report "Aircraft to be allowed to fly over capital. What should Muscovites expect?" says that the Transportation Ministry has allowed aircraft to fly over Moscow at an altitude of over 8,100 meters.; pp 1, 8 (1,000 words).

2. Dmitry Smirnov report "It is best to debate political issues fully dressed" looks at Putin's visit to Germany where he opened the Hanover Trade Fair, and at a topless protest staged by activists of the Ukrainian Femen group; p 2 (1,300 words).

3. Yelena Krivyakina report "It is time that we stopped regarding tax evasion as valour" looks at the Finance Ministry board meeting chaired by Dmitry Medvedev, at which he called for a fight against fly-by-night companies; p 2 (500 words).

4. Alexei Ovchinnikov report "Obscene language is not sparrow. If you say it, you'll pay" says that journalists will be fined for using foul language; p 3 (600 words).

5. Alexander Grishin report "Authenticity of tapped conversation of Udaltsov and Targamadze confirmed" looks at a "breakthrough" in the criminal case of preparation for mass riots in Russia; p 7 (400 words).

6. Yevgeny Suchkov report "North Korea explodes nuclear charge" says that the USA and South Korea are ready for retaliation in case of Pyongyang's aggression; p 7 (150 words).

7. Mikhail Ozerov report looks at the legacy of former British Prime Minister Margaret Thatcher who died on April 8; p 10 (1,500 words).

8. Alexander Gamov report features quotes by former Prime Minister Viktor Chernomyrdin followed by an interview with his son Andrei; pp 12-13 (2,000 words).


RBK Daily


1. Yevgenia Sergiyenko report "Laws threaten Internet" says that almost half of Russian laws threaten development of the Internet; pp 1, 9 (650 words).

2. Yulia Kalachikhina report "Lady does not turn" looks at former British Prime Minister Margaret Thatcher who has died; pp 1, 4 (900 words).

3. Alexander Litoi report "Anatomy without protest" says that the acknowledgement of authenticity of recorded conversation with Georgian politician Givi Targamadze will worsen the situation of opposition activists arrested as part of the Bolotnaya case; p 3 (600 words).


Noviye Izvestia


1. Maria Mikhaylova interview with Irina Prokhorova, co-founder of the charitable fund of businessman Mikhail Prokhorov; pp 1, 4 (1,600 words).

2. Yulia Savina report "Freedom of self-expression in reality" looks at Putin's visit to Germany; p 2 (1,000 words).

3. Vera Moslakova report "Non-childish ground" says that "party games" continue in the State Duma surrounding the Dima Yakovlev law; p 2 (750 words).

4. Vera Moslakova report "Right to information" says that considerable amendments have been introduced to the law on mass media; p 2 (700 words).

5. Gennady Petrov report "Iron lady's heart stops" looks at former British Prime Minister Margaret Thatcher who has died; p 2 (650 words).

6. Yulia Zabavina report "B falls, I disappears" looks at the BRIC countries and says that Russia, Brazil and India are lagging far behind China in terms of economic development; p 3 (900 words).


Krasnaya Zvezda


1. Sergei Medvedev report "Hour X to happen on Wednesday" looks at confrontation on the Korean Peninsula; pp 1, 3 (1,000 words).


Trud


1. Alexander Protsenko report "Flow away!" looks at Putin's visit to Germany and his stance on offshore companies, followed by comments by Russian experts pp 1-2 (1,700 words).

2. Vladimir Mikheyev report looks at late Margaret Thatcher; p 1 (400 words).


Apr. 9, 2013/BBC Monitoring/©BBC

Related articles:

Read more

Independent journalism isn’t dead. You can help keep it alive.

As the only remaining independent, English-language news source reporting from Russia, The Moscow Times plays a critical role in connecting Russia to the world.

Editorial decisions are made entirely by journalists in our newsroom, who adhere to the highest ethical standards. We fearlessly cover issues that are often considered off-limits or taboo in Russia, from domestic violence and LGBT issues to the climate crisis and a secretive nuclear blast that exposed unknowing doctors to radiation.

As we approach the holiday season, please consider making a one-time donation — or better still a recurring donation — to The Moscow Times to help us continue producing vital, high-quality journalism about the world’s largest country.