Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

Lots of Barking in the Kremlin

Those who sincerely believe the conspiracy theory about a U.S.-funded color revolution in Russia may have felt relieved when the Foreign Ministry kicked out USAID, a major donor of the country's nongovernmental organizations, on Oct. 1. But now, according to "Anatomy of a Protest 2," aired last Friday on government-controlled NTV television, there is still reason to be concerned. The pseudo-documentary warns darkly that the revolution against the Kremlin is getting major financing from another source: Georgia.

The program showed hidden-camera footage in which a person resembling Givi Targamadze, the former head of the Georgian parliament's defense committee and a close ally of Georgian President Mikheil Saakashvili, tells someone resembling opposition leader Sergei Udaltsov that he can secure up to $200 million to stage a rebellion in Kaliningrad or recruit ultranationalists to storm the Kremlin.

In an interview that borders on delirium, political analyst Veronika Krasheninnikova explains how the U.S. has an interest in seeing fascists — a veiled hint at Udaltsov and his comrades-in-arms — come to power so it could have a pretext to invade Russia, extinguish the fascist threat to global peace, and presumably take over the country.

At the end of the program, the voiceover assures viewers that the hidden-camera footage was 100 percent authentic and will be handed over to law enforcement agencies to determine whether Udaltsov can be charged with attempted treason.

It didn't take long for the authorities to respond. A day later, on Saturday, Prosecutor General Yury Chaika ordered a criminal investigation into the information broadcast by NTV.

Although presented in all seriousness, the program resembles a crude and amateurish inside job in which intelligence authorities organized a ­hidden-camera setup against Udaltsov and handed over the tapes to NTV, which then gave the "evidence" back to the authorities.

Fortunately for Chaika, just a week before NTV broadcast the program the State Duma unanimously approved a bill in a first reading that would broaden the definition of "treason" and make it easier to prosecute suspects on the charge.

President Vladimir Putin, meanwhile, added fuel to the fire during an hourlong interview aired on NTV's "Central Television" program on his 60th birthday Sunday. While trying to show a softer side with home scenes where he fawns over his dog Koni, Putin referred to certain "boorish" members of the opposition's leadership as "шелуха," or rubbish, who will be "sifted out" from the rest of the movement sooner or later. Before that, during his annual televised call-in show in mid-December, he referred to the grassroots opposition as "Bandar-log monkeys."

Thus, the Kremlin and the television networks that it controls are continuing a campaign of demonizing the opposition. If the Kremlin decides to tighten the screws further, the propaganda drive could be followed by the arrest of Udaltsov, Alexei Navalny and other opposition leaders on treason or trumped-up corruption charges.

But Putin is fooling himself if he thinks such tactics will cause the opposition to call off its protests or that its legitimate complaints against him will somehow vanish. At some point, he must enter a dialogue with the opposition's leaders and address their concerns.

But this is unlikely from Putin, who memorably said in 2009 that the more time he spends with people, the more he loves dogs. This may be good news for Koni, but it spells disaster for the country.

Michael Bohm is opinion page editor of The Moscow Times.

Related articles:

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow Times.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more