What the Papers Say, Aug. 27, 2012

Igor Tabakov

Kommersant

1. Pavel Belavin and Anna Pushkarskaya article headlined "Sport-Express Reaches St. Petersburg Businessmen" says the main owner and director-general of the Sport-Express newspaper is to sell it to the Baltic Media Group owned by Oleg Rudnov; p 1 (603 words).

2. Ilya Barabanov et al. report headlined "Intelligence Operation" says the Russian Foreign Intelligence Service has commissioned the development of a software to spread messages in social networks in order to affect public opinion; pp 1, 5 (1,236 words).

3. Anna Balashova and Khalil Aminov article headlined "Sochi Does Not Go on Air for Radio Contact" comments on problems with the construction of a radio network required for coordinating 25,000 volunteers, police and security personnel during the Sochi Olympics. The Mezhgorsvyazstroi company, which was to supply fiber-optic cables for the project is nearly broke now; pp 1, 10 (725 words).

4. Denis Skorobogatko article headlined "Ruslan Baisarov Left Without Coal" says businessman Ruslan Baisarov has failed to find money to buy a stake in Yenisei Industrial Company, which he was purchasing from Sergei Pugachev together with Igor Altushkin. The company is now fully controlled by Altushkin; pp 1, 9 (475 words).

5. Ivan Safronov article headlined "Maybe We Can Have Some Time Left to Speak About Gas?" comments on the meeting of the Russian and Ukrainian presidents in Sochi where the Ukrainian side tried to sort out the gas supplies issue; p 2 (497 words).

6. Darya Nikolayeva article headlined "To Borrow 1,000Bln Until Pension" outlines the pension reform drafted by the Labor Ministry; p 2 (1,006 words).

7. Maxim Ivanov article headlined "Vladimir Putin's Load of Responsibility Grows" says for the first time in 12 years the number of Russians who believe that Vladimir Putin bears responsibility for the country's problems has exceeded 50 percent; p 3 (609 words).

8. Maria-Luiza Tirmaste and Anton Zaritsky article headlined "Boris Nemtsov Recounts President's Residences" says opposition activist Boris Nemtsov has prepared a report on Vladimir Putin's property; p 3 (885 words).

9. Igor Lesovskikh article headlined "Murder Found for Blogger" says well-known Yekaterinburg lawyer and blogger Vasily Fedorovich has been charged with kidnapping and murder; p 4 (544 words).

10. Yury Senatorov article headlined "European Court Late for Extradition" says Ukraine has extradited Kazakhstan national Ilya Pyanzin to Russia, where he is suspected of plotting an attack on Putin; p 4 (734 words).

11. Grigory Tumanov et al. report headlined "They Ask for Protection for Crosses" says Orthodox Church believers are asking the authorities to develop tough punishment for hooligans defiling church symbols, namely crosses, as several crosses were cut in the Arkhangelsk and Chelyabinsk regions; p 5 (596 words).

12. Anna Perova and Maxim Ivanov article headlined "Krasnodar Region Cossacks Gathered Into Patrol Teams" says despite controversy caused by Krasnodar Governor Alexander Tkachyov's plans to attract Cossacks to maintain public order in the region, first Cossack patrol teams are being formed; p 5 (579 words).

13. Alexander Reutov article headlined "Syria Recalculated the Ones Shot Dead" says the Syrian opposition have accused the authorities of mass killings; p 6 (458 words).

14. Sergei Strokan article headlined "NAM Livens Up in Iran" says Tehran wants to use the Non-Aligned Movement in its fight with the West; p 6 (592 words).

15. Yelena Chernenko and Ivan Safronov article headlined "Iranian Atom Cannot Be Examined" says the International Atomic Energy Agency has failed to agree on the terms of the examination of Iran's nuclear facilities with Tehran; p 6 (561 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Vladislav Maltsev article headlined "Cross-Felling Stunt Affects President" says jailed members of the Pussy Riot punk group have condemned the defiling of Russian Orthodox Church crosses in several parts of the country; pp 1-2 (669 words).

2. Vladimir Mukhin article headlined "Autumn Call-Up to Be Increased by 50,000 Bayonets" says the Russian Defense Ministry plans to call 50,000 conscripts more this autumn; pp 1, 4 (656 words).

3. Alexei Gorbachev article headlined "United Russia Members Play Cat-and-Mouse Game" says United Russia members have expressed support to Yabloko party candidate Andrei Ponomaryov in the Bryansk region gubernatorial election. The opposition candidate is expected to become a spoiler helping the candidate nominated by the ruling party; pp 1 — 2 (585 words).

4. Sergei Kulikov article headlined "Will Authorities Protect Petrol From Speculators?" says the Russian Energy Ministry has pledged that there will be no hike in petrol prices and no deficit of fuel; pp 1, 4 (697 words).

5. Svetlana Gamova article headlined "Yanukovych May Be Corrected by Court" says the regional language issue is becoming the key one in the Ukrainian parliamentary election campaign; pp 1, 6 (861 words).

6. Nikolai Surkov article headlined "Hundreds of New Casualties Identified in Syria" says the Syrian rebels have accused the authorities of killing several hundred people in Damascus suburbs; pp 1, 6 (434 words).

7. Editorial headlined "Society of Deferred Responsibility" says recent public opinion polls show that although 49 percent of respondents would not like Vladimir Putin to continue governing Russia after 2018, most people still support his course; p 2 (521 words).

8. Oksana Skripnikova article headlined "Discussion Lovers Being Sent Closer to Nature" says people willing to take part in political discussions are told to gather in Sokolniki Park and in Gorky Park in Moscow; p 2 (609 words).

9. Olga Shulga article headlined "Well-Known Opposition Activist at Gunpoint Again" reviews charges brought against opposition activists Boris Nemtsov and Sergei Mitrokhin; p 3 (588 words).

10. Alexandra Samarina article headlined "Kremlin's Interethnic Split" says the Kremlin cannot cope with the ethic problem as senior officials are acting in different directions; p 3 (588 words).

11. Igor Naumov article headlined "Government's Last Wage Record" says the personnel of the presidential administration are expected to receive highest wages among Russian senior officials; p 4 (657words).

12. Yury Paniyev article headlined "Iran Bets on NAM" says Tehran has proposed a plan for resolving the Syrian crisis at the summit of the Non-Aligned Movement in Iran; p 6 (605 words).

Vedomosti

1. Olga Kuvshinova and Yevgenia Pismennaya article headlined "To Save Money for Maneuver" says the Russian authorities plan to pay pensions by spending the cumulative part of pensions savings and to stop the practice in 2015; pp 1, 3 (1,115 words).

2. Bela Lyauv article headlined "Citizen, Let Us Drive Further" outlines measures adopted by the Moscow city authorities to reduce traffic jams. Drivers will face hefty fines for illegal parking, as the authorities plan to make more motorists use public transport; pp 1, 12 (2,428 words).

3. Anastasia Kornya article headlined "Gudkov's List" says United Russia deputies, who want to strip opposition State Duma Deputy Gennady Gudkov of his seat due to his business activity, own businesses themselves; pp 1 — 2 (720 words).

4. Editorial headlined "Fool's Errand" says Russia lacks parties protecting the interests of working people and recent statements by presidential envoy and former worker Igor Kholmanskikh are simply PR aiming to express support to local candidates taking part in October elections; pp 1, 4 (504 words).

5. Maria Zheleznova and Natalya Kostenko article headlined "Yabloko Member Does Not Help" says Igor Belousov has announced his plans to quit the Yabloko party, which expressed support to environmentalist Yevgenia Chirikova for the Khimki mayoral election and to stand as an independent candidate; p 2 (449 words).

6. Another editorial headlined "Return of Referendum" welcomes the Moscow City Court ruling to authorize a referendum on the future of the Moscow City Duma; p 4 (289 words).

7. Tatyana Lysova article headlined "Person of Week: Yevgenia Chirikova" welcomes the participation of Yevgenia Chirikova in the Khimki mayoral election; p 4 (276 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Tatyana Smolyakova interview with Natural Resources Minister Sergei Donskoi speaking on measures taken to protect Lake Baikal; pp 1, 3 (1,014 words).

2. Vladimir Kozlovsky et al. report headlined "Corn Bins Spring Leak" says tons of grains are disappearing from the state reserve. Experts are calling on the authorities to take measures against the thefts; pp 1, 8 (500 words).

Izvestia

1. Anastasia Kashevarova article headlined "Russia to Supply Bashar Assad With Armored Vehicles" says after Audi, BMW and Mercedes refused to supply armored vehicles to Assad, the Syrian government asked China and Russia to sell 20 vehicles of this type; pp 1, 5 (423 words).

2. Dmitry Runkevich article headlined "Parties Obliged to Declare Income and Spending" says a new bill drafted by United Russia will oblige political parties to disclose information on their sponsors; pp 1, 3 (434 words).

3. Dina Ushakova article headlined "Cumulative Part of Pension to Be Reformed, Not Cancelled" outlines the pension reform drafted by the Labor Ministry; pp 1, 3 (796 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Mikhail Zubov and article headlined "Foreboding of Civil War" says the falling moral authority of the Russian Orthodox Church may result in further split of Russian society; pp 1 — 2 (365 words).

2. Article by political scientist Oleg Bondarenko headlined "Ukrainian President May Become Belarussian One" looks into the political situation in Ukraine ahead of the parliamentary elections; p 3 (1,201 words).

3. Melor Sturua article headlined "Hypocrites in Republican Style" analyses U.S. Republicans' stance on abortion; p 3 (650 words).

Novaya Gazeta

1. Nikolai Vardul article headlined "Anti-Gazprom" comments on a letter by Russian gas monopoly Gazprom to the Energy Ministry, in which the monopoly defends its right to raise domestic prices on gas as its business will be affected by the Russian accession to the WTO; p 11 (830 words).

2. Sergei Kanayev article headlined "Governor Going Out of Surrounding" says Moscow region Governor Sergei Shoigu has stepped up his personal security as he is getting rid of the officials nominated by his predecessor; pp 12-13 (2,099 words).

Noviye Izvestia

1. Margarita Alyokhina article headlined "Cross Escape" says two members of the punk group Pussy Riot put on the wanted list by Russian law enforcement agencies have managed to flee the country; pp 1, 5 (763 words).

2. Nadezhda Krasilova article headlined "Slices of 'Apple'" says that after the Yabloko party withdrew its candidate Igor Belousov in favor of environmental activist Yevgenia Chirikova in the mayoral election in Khimki, Belousov decided to quit the party and take part in the election as an independent candidate; p 2 (400 words).

3. Nadezhda Krasilova article headlined "One May Be Jailed for 15 Years for Hacker Attacks on State Websites" says that after a recent attack on the website of Moscow's Khamovnichesky District Court, a member of the United Russia party, senator Ruslan Gattarov, has suggested hacker attacks on state websites should be treated as coup attempts; p 2 (340 words).

Moskovskiye Novosti

1. Irina Granik article headlined "People Wanted" says the Russian authorities have become concerned with the national identity issue as the presidential council on ethnic relations will start tackling the problem; pp 1, 4 (1,000 words).

2. Alexandra Beluza article headlined "To Set Up Political Bureau, to Dissolve Parliament" polls State Duma deputies from different factions speaking on the plans for the upcoming autumn session; pp 1, 4 (520 words).

RBK Daily

1. Tatyana Kosobokova article headlined "Staff Decide Everything" comments on the appointment of Ivan Lobanov as deputy head of the government staff and on head of the government staff Vladislav Surkov's increasing influence; p 2 (600 words).

Aug. 27, 2012/BBC Monitoring/©BBC

Related articles:

Read more