Support The Moscow Times!

Public TV Head Named

President Vladimir Putin on Wednesday appointed Anatoly Lysenko to head the first-ever public television channel in Russia, the Kremlin said in a statement.

Lysenko, 75, has chaired the International Academy of Television and Radio since its establishment in 2002. A decorated journalist, Lysenko led state-run VGTRK, a major television and radio company, from 1990 to 1996.

Putin also approved the makeup of a 25-member council for the newly formed channel. The council will include detective stories writer Daria Dontsova, Russian Orthodox Church senior official Vladimir Legoida, actor and theater director Oleg Tabakov and former Tatarstan leader Mintimer Shaimiyev, among others.

The public TV network is set to start broadcasting on Jan. 1 as part of the Kremlin's response to criticism of state-controlled channels, which has intensified in the wake of opposition protests.

Read more

Independent journalism isn’t dead. You can help keep it alive.

As the only remaining independent, English-language news source reporting from Russia, The Moscow Times plays a critical role in connecting Russia to the world.

Editorial decisions are made entirely by journalists in our newsroom, who adhere to the highest ethical standards. We fearlessly cover issues that are often considered off-limits or taboo in Russia, from domestic violence and LGBT issues to the climate crisis and a secretive nuclear blast that exposed unknowing doctors to radiation.

Please consider making a one-time donation — or better still a recurring donation — to The Moscow Times to help us continue producing vital, high-quality journalism about the world's largest country.