Support The Moscow Times!

U.S.-Funded Radio Calls on European Court to Halt Russia Fines

RFE/RL's appeal comes as independent media in Russia complain of worsening pressure. Petr Kadlec / Wikicommons

The U.S.-funded Radio Free Europe/Radio Liberty news website in Moscow said Friday it was urgently appealing to Europe's highest rights court to stop Russia from heavily fining the media outlet for hundreds of alleged infractions.

RFE/FL, which Moscow designated a "foreign agent" several years ago, said it was facing fines of up to $33 million by the end of the year for failing to attach that label to its stories, as required under Russian law.

The American website's appeal to the European Court of Human Rights comes as independent media in Russia complain of worsening pressure, with journalists claiming space for voices critical of the Kremlin is shrinking.

RFE/FL said in a statement it had petitioned the court based in Strasbourg, France to grant interim measures barring Russia from "enforcing the 520 'administrative protocols' that it has brought or threatened against the media organization since January 2021."

It said that Russia's media regulator Roskomnadzor had already brought 390 administrative cases against the news organization, with another 130 expected Friday.

It added that the organization in Moscow and General Director Andrei Shary would be facing fines of around $2.4 million when the new complaints are brought Friday.

"RFE/RL LLC also warns that, left unchecked, the Kremlin's campaign will have a profound chilling effect on what is left of the independent media in the Russian Federation."

Russian police earlier this week raided the offices of a student news site based in Moscow and charged staff with inciting minors to protest as authorities piled fresh pressure on independent media.

Those raids came after security agents last week searched the home of prominent investigative journalist Roman Anin and questioned him over a 2016 investigation into the alleged wealth of Igor Sechin, the head of Russia's oil giant Rosneft.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more