
U.S.-Funded Radio Calls on European
Court to Halt Russia Fines
By AFP

April 16, 2021

RFE/RL's appeal comes as independent media in Russia complain of worsening pressure. Petr Kadlec /
Wikicommons

The U.S.-funded Radio Free Europe/Radio Liberty news website in Moscow said Friday it was
urgently appealing to Europe's highest rights court to stop Russia from heavily fining the
media outlet for hundreds of alleged infractions.

RFE/FL, which Moscow designated a "foreign agent" several years ago, said it was facing
fines of up to $33 million by the end of the year for failing to attach that label to its stories, as
required under Russian law.

Related article: U.S.-Funded RFE/RL to Move Staff Out of Russia Over Crippling ‘Foreign
Agent’ Fines – BBC

https://www.themoscowtimes.com/author/afp
https://www.themoscowtimes.com/2026/04/15/us-funded-rferl-to-move-staff-out-of-russia-over-crippling-foreign-agent-fines-bbc
https://www.themoscowtimes.com/2026/04/15/us-funded-rferl-to-move-staff-out-of-russia-over-crippling-foreign-agent-fines-bbc


The American website's appeal to the European Court of Human Rights comes as independent
media in Russia complain of worsening pressure, with journalists claiming space for voices
critical of the Kremlin is shrinking.

RFE/FL said in a statement it had petitioned the court based in Strasbourg, France to grant
interim measures barring Russia from "enforcing the 520 'administrative protocols' that it
has brought or threatened against the media organization since January 2021."

It said that Russia's media regulator Roskomnadzor had already brought 390 administrative
cases against the news organization, with another 130 expected Friday.

It added that the organization in Moscow and General Director Andrei Shary would be facing
fines of around $2.4 million when the new complaints are brought Friday.

"RFE/RL LLC also warns that, left unchecked, the Kremlin's campaign will have a profound
chilling effect on what is left of the independent media in the Russian Federation."

Russian police earlier this week raided the offices of a student news site based in Moscow and
charged staff with inciting minors to protest as authorities piled fresh pressure on
independent media.

Those raids came after security agents last week searched the home of prominent
investigative journalist Roman Anin and questioned him over a 2016 investigation into the
alleged wealth of Igor Sechin, the head of Russia's oil giant Rosneft.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2021/04/16/us-funded-radio-calls-on-european-court-to-halt-russia-
fines-a73618

https://www.themoscowtimes.com/2021/04/14/russian-student-journalists-face-jail-over-navalny-protest-video-a73585
https://www.themoscowtimes.com/2021/04/13/raided-investigative-journalist-says-russian-independent-media-is-under-threat-a73570

