Support The Moscow Times!

Russian State-Funded Sputnik News Pulls Out of Britain

Sputnik began broadcasting in Britain from a studio in Edinburgh in August 2016. TASS

Russia’s state-run Sputnik news organization will shut down its British operations five years after opening a bureau in Scotland, the news agency described as a Kremlin propaganda tool announced Friday. 

Sputnik began broadcasting from its Edinburgh studio in August 2016, the same year that U.S. intelligence agencies accused it and the RT news channel of participating in an influence campaign to sway the U.S. presidential election. Members of Scotland’s ruling party criticized its launch as a “tool for disinformation.”

Sputnik, which broadcasts in more than 30 languages online, said in a statement that it was moving Britain-based activities to the United States and Russia as part of a reorganization ordered by its Russian parent company.

The international edition in English will now be handled by the Sputnik offices in Washington and Moscow,” Sputnik said in a statement.

The coverage of developments in the United Kingdom will continue as normal.

Britain’s The Times newspaper reported that the abrupt closure came as a surprise to Sputnik’s estimated 20 staffers who will be made formally redundant as of April 5.

It quoted an unnamed source familiar with the situation in Britain as saying that the news agency raised concerns toward the “increasingly hostile” political environment in the UK.

Last year, a British parliamentary report accused the government of “lacking curiosity” regarding alleged Russian influence efforts in the 2016 Brexit referendum.

Sputnik has operated under the state-run Rossiya Segodnya media conglomerate's umbrella since a 2014 restructuring seen as a Kremlin attempt to further tighten its grip on the media.

The United States in 2018 ordered Sputnik and RT to register as foreign agents under its anti-Nazi propaganda law, prompting Russia to retaliate with a foreign agents law of its own.

Read more

We need your help now more than ever.

Independent media outlets and journalists in Russia are being increasingly targeted with “foreign agent” and “undesirable” labels, threatening the existence of the free press day by day.

Your donation to The Moscow Times directly supports the last independent English-language news source within Russia.