. Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russian State-Funded Sputnik News
Pulls Out of Britain

April 02, 2021

Sputnik began broadcasting in Britain from a studio in Edinburgh in August 2016. TASS

Russia’s state-run Sputnik news organization will shut down its British operations five years
after opening a bureau in Scotland, the news agency described as a Kremlin propaganda tool
announced Friday.

Sputnik began broadcasting from its Edinburgh studio in August 2016, the same year that U.S.
intelligence agencies accused it and the RT news channel of participating in an influence
campaign to sway the U.S. presidential election. Members of Scotland’s ruling party criticized
its launch as a “tool for disinformation.”

Related article: Russian State News Agency Sputnik Shuts Estonia Operations

Sputnik, which broadcasts in more than 30 languages online, said in a statement that it was
moving Britain-based activities to the United States and Russia as part of a reorganization
ordered by its Russian parent company.


https://sputniknews.com/agency_news/202104021082519290-sputnik-relocates-english-language-editorial-work-from-uk-to-offices-in-us-russia/
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/12/russian-state-news-agency-sputnik-shuts-estonia-operations

“The international edition in English will now be handled by the Sputnik offices in
Washington and Moscow,” Sputnik said in a statement.

“The coverage of developments in the United Kingdom will continue as normal.”

Britain’s The Times newspaper reported that the abrupt closure came as a surprise to
Sputnik’s estimated 20 staffers who will be made formally redundant as of April 5.

It quoted an unnamed source familiar with the situation in Britain as saying that the news
agency raised concerns toward the “increasingly hostile” political environment in the UK.

Last year, a British parliamentary report accused the government of “lacking curiosity”
regarding alleged Russian influence efforts in the 2016 Brexit referendum.

Sputnik has operated under the state-run Rossiya Segodnya media conglomerate's umbrella
since a 2014 restructuring seen as a Kremlin attempt to further tighten its grip on the media.

The United States in 2018 ordered Sputnik and RT to register as foreign agents under its anti-
Nazi propaganda law, prompting Russia to retaliate with a foreign agents law of its own.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2021/04/02/russian-state-funded-sputnik-news-pulls-out-of-britain-
a73458


https://archive.ph/rDRPL#selection-835.79-835.140
https://www.themoscowtimes.com/2020/07/21/uk-govt-criticized-for-lack-of-curiosity-about-russian-meddling-a70943
https://www.themoscowtimes.com/2014/11/05/state-media-giant-rossiya-segodnya-to-launch-new-agency-in-45-languages-report-a41071
https://www.themoscowtimes.com/2018/01/10/us-orders-sputnik-news-agency-to-register-as-foreign-agent-a60149

