Support The Moscow Times!

Russian Troops Detained for Washing Shoes in Holy Water

The Cathedral of Christ the Savior in Kaliningrad. Viktor Zander / Wikicommons

A pair of Russian soldiers have been detained on charges of offending religious believers after they washed their shoes in holy water, Interfax reported Thursday. 

In a video that went viral this weekend, two young men can be seen laughing as they wash their shoes at a chapel next to the Cathedral of Christ the Savior in Russia’s westernmost exclave of Kaliningrad.

“This is holy water for them while we wash our feet, for real,” one of the several men who appear in the video can be heard saying.

Military investigators opened a criminal case into insulting religious beliefs against a Russian Navy contract soldier and a conscript following the incident, Interfax cited an unnamed source as saying.

The two Baltic Fleet soldiers hailing from Russia’s ethnically diverse Muslim-majority republic of Dagestan were reportedly detained Monday.

The soldiers could spend up to a year in jail on the charges.

Prosecutors have launched an inquiry into extremism, according to Interfax.

The Kaliningrad diocese of the Russian Orthodox Church called the foot-washing video “unpleasant” and welcomed a filmed apology posted by one of the culprits.

“We hope that other participants in the incident will follow his example and repent publicly,” it said in a statement.

The diocese added that it temporarily turned off the chapel’s water for planned renovations.  

Russia criminalized insulting the feelings of religious believers in 2013 after anti-Kremlin group Pussy Riot performed a “punk prayer” at a central Moscow cathedral, calling on the Virgin Mary to banish President Vladimir Putin.

Read more

We need your help now more than ever.

Independent media outlets and journalists in Russia are being increasingly targeted with “foreign agent” and “undesirable” labels, threatening the existence of the free press day by day.

Your donation to The Moscow Times directly supports the last independent English-language news source within Russia.