Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

What the Papers Say, June 14, 2013


1. Vladimir Solovyov article headlined "Dniester region summons up villages" says that the territorial conflict in the Dniester region risks growing into a new war. The regional authorities have passed a law to control some towns under Chisinau's jurisdiction. Some experts believe Moscow is directing the Dniester region to prevent Moldovan rapprochement with NATO; pp 1, 7 (765 words).

2. Dmitry Butrin and Petr Netreba article headlined "Anton Siluanov written into budget address" says President Vladimir Putin's budget speech has turned out to be a concrete document which determines the powers of the Finance Ministry and outlines Putin's fiscal policy; pp 1, 6 (939 words).

3. Yegor Popov and Ivan Safronov article headlined "Sea colleague" says former State Duma lawmaker Sergei Shishkarev is to become a new supervisor of the Russian shipbuilding sector. Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin wants to promote Shishkarev and made him deputy minister; pp 1, 11 (739 words).

4. Alla Balashova and Vladislav Novy article headlined "Alexander Provotorov being stripped of parachute" says former Rostelekom head Alexander Provotorov may be stripped of his golden parachute, the sum of 200 million rubles (about $6.25 million) he received when he was dismissed from the post; pp 1, 9 (540 words).

5. Maria-Luiza Tirmaste article headlined "Mikhail Prokhorov opted not to occupy Moscow" says the Moscow mayoral election will have no intrigue as the Civil Platform party of billionaire Mikhail Prokhorov will not nominate its candidate for the election; p 2 (592 words).

6. Taisia Bekbulatova and Sofya Samokhina article headlined "European parliament urgently goes to Bolotnaya square" says the European Parliament has passed a resolution expressing concern over human rights violations in Russia; p 2 (562 words).

7. Natalya Korchenkova article headlined "They search for single approach to civil society" says participants in the civil forum of G20 countries want to hand over their recommendations on NGOs work to Putin. Deputy Prime Minister Arkadiy Dvorkovich, who attended the forum, has agreed that the law on NGOs can be amended; p 2 (494 words).

8. Yelizaveta Surnacheva article headlined "Governors summoned for retraining" reports on a seminar for regional heads held in Moscow Region. Putin and foreign professors have met the governors; p 3 (851 words).

9. Galina Rukavitsina interview with Zurab Abashidze, special representative of the Georgian prime minister for relations with Russia, speaking on prospects to restore relations with Moscow; p 7 (501 words).

10. Yelena Chernenko report "Rossotrudnichestvo denied support" says that the Finance Ministry has doubts that the Federal Agency for the Affairs of the Commonwealth of the Independent States, Compatriots Living Abroad and International Humanitarian Cooperation (Rossotrudnichestvo) is capable of coping with the tasks assigned to it; p 7 (850 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Vladimir Mukhin article headlined "Arctic of khaki in colour" says that Russia lags behind the U.S. and NATO in setting up an Arctic military group. Moscow lacks forces to protect its interests in the North Pole region; pp 1-2 (776 words).

2. Sergei Kulikov article headlined "We will last until 2016 and then..." says that Putin's budget speech could not conceal concern over the state of the Russian economy and its future development. To achieve the deficit-free budget is likely to be impossible; pp 1, 4 (662 words).

3. Alexandra Samarina article headlined "On road under customs cover" says a criminal case has been opened against a senior customs official who used to issue documents freeing drivers from traffic police searches; pp 1, 3 (472 words).

4. Ivan Rodin article headlined "With front regards to government" says that the newly registered movement All-Russia Public Movement People's Front for Russia (All-Russia People's Front) will have a right to affect the work of the government; pp 1, 3 (975 words).

5. Grigoriy Mikhaylov article headlined "Bargaining over Manas continues" says the Kyrgyz parliament has discussed the prospect to renounce the agreement reached with the USA over the Manas air base. The U.S. base may stay in the country after 2014; pp 1, 7 (580 words).

6. Gleb Postnov article headlined "Kazan drivers checked for explosive hazard" says that Kazan drivers are complaining about additional checks by traffic police in the run-up to the World Students Games to be held in the city; pp 1-2 (462 words).

7. Editorial headlined "How much money will be given to servicemen to buy flats" outlines problems with providing servicemen with housing in Russia; p 2 (530 words).

8. Alexei Gorbachev report "They will hold Russia to account for Bolotnaya case" says that members of the European Parliament have called on the EU to facilitate the procedure of granting political asylum to Russians; p 3 (500 words).

9. Sergei Dementyev interview headlined "Right to democracy" with member of the Ingush people's council Akhmd Belkhoroyev, who speaks about a difficult social situation in Ingushetia; p 6 (2,000 words).

10. Yevgeniy Grigoryev article headlined "Merkel depressed by Russia again" says the German coalition government is worried about the new Russian law aimed against homosexuality propaganda as it may violate the rights of sexual minorities; p 8 (533 words).

11. Article by political analyst Lana Ravandi-Fadai headlined "Iranian elections not immune from surprises" speaks on the Iranian presidential hopefuls who have best chances of winning the elections held in the country today; p 8 (656 words).


1. Maria Zheleznova article headlined "Candidate of the future" says Sergei Sobyanin's chances of being re-elected Moscow mayor have grown as billionaire Mikhail Prokhorov will focus on the Moscow city duma election; pp 1-2 (801 words).

2. Yekaterina Sobol article headlined "Aeroflot to save $600 million" says the Aeroflot airline is to buy 14 Airbus aircraft with a 50 percent discount; pp 1, 13 (514 words).

3. Editorial headlined "Wonderful bourgeois" looks at the results of recent public opinion polls showing that Russians, who are not of high opinion about foreign businessmen, mistrust domestic entrepreneurs; pp 1, 6 (377 words).

4. Another editorial headlined "Rejection for billion" looks at the reasons for Prokhorov's decision not to stand for the Moscow mayor and assumes that he must have received some guarantees for the Moscow city duma election, in which his party plans to take part; p 6 (331 words).

5. Andrei Babitskiy article headlined "Elections without politics" expresses pessimism over the upcoming mayoral election in Moscow as there will be no real rivals for acting mayor Sergei Sobyanin; p 6 (425 words).

6. Svetlana Bocharova report "Single people asked not to worry" says that the State Duma may introduce more restrictions on adoption banning single foreigners from adopting Russian children; p 2 (550 words).

7. Olga Kuvshinova report "In Putin's favour" says that Putin in his budget speech has demanded that state revenues be redistributed to implement his inauguration decrees. The goals should be achieved even if there is not enough money; p 4 (1,300 words).

8. Igor Tsukanov report "Duma on pirates" says that today the State Duma will debate a bill on the fight against online piracy; p 16 (800 words).


1. Yelena Sheremetova article headlined "Former Makhachkala mayor Amirov tries to commit suicide in detention center" reports on a failed attempt to commit a suicide by former Makhachkala mayor Said Amirov kept in a pre-trial detention center in Moscow; pp 1, 3 (554 words).

2. Ivan Cheberko report "Sea Launch to be left afloat" says that the Space Rocket Corporation Energia has decided to continue its participation in the project Sea Launch; pp 1, 4 (600 words).

3. Yegor Sozayev-Guryev article headlined "Schneerson Library transported to Jewish museum" says the contested Schneerson Library collection has been handed over to Jewish museum in Moscow by Putin's decision; p 2 (569 words).

3. Anton Mordasov report "Civil servants to be obliged to study religions" says that the council for cooperation with religious organizations under the Russian president has come out with an initiative to oblige civil servants to study the country's religions; p 2 (850 words).

4. Alexei Mikhaylov article headlined "Russian Air Forces shift to SMS-control" says the new control system being implemented in the Russian long-range aviation uses the SMS principle. It will allow commanders to give orders to strategic bombers faster; p 3 (504 words).

5. Anton Mordasov and Yulia Tsoy article headlined "Sergei Mitrokhin becomes main rival of Sergei Sobyanin" says that after Mikhail Prokhorov said he would not stand for Moscow mayor, Sergei Sobyanin has only one real rival left, Yabloko party leader Sergei Mitrokhin; p 5 (861 words).

6. Igor Yavlyanskiy article headlined "Obama begins mopping up in U.S. secret services" features a Russian pundit's comment on the resignation of CIA Deputy Director Michael Morell; p 7 (703 words).

7. Kirill Benediktov report "Snowden's game" looks at Edward Snowden, the CIA whistleblower who has revealed a secret U.S. electronic surveillance operation; p 7 (900 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Kira Latukhina and Vladimir Kuzmin article headlined "Margin must work" reports on Putin's budget speech, in which he outlined the main principles of the fiscal policy; pp 1-2 (1,400 words).

2. Mikhail Falalayev interview "Machine does not take bribes" with Federal Migration Service head Konstantin Romodanovskiy speaking on measures taken to curb illegal migration in Russia; pp 1, 13 (4,300 words).

3. Vladimir Bogdanov article headlined "Right to be heard" gives details of the law regulating the use of wiretapping equipment in Russia; pp 1, 7 (1,000 words).

4. Yekaterina Zabrodina article headlined "6 ones plus Khamene'i" says the Iranian foreign policy is unlikely to change following the presidential election in the country; pp 1, 6 (900 words).

5. Article by State Duma lawmaker Vyacheslav Nikonov headlined "Front of historical optimists" welcomes the registration of the All-Russia Public Movement People's Front for Russia (All-Russia People's Front) as a broad and serious coalition; p 5 (1,600 words).

Moskovskiy Komsomolets

1. Natalya Rozhkova article headlined "Putin: Divorce with United Russia" says United Russia's decision not to nominate its candidate for the Moscow mayoral election shows that the party is dying; pp 1-2 (450 words).

2. Mikhail Zubov article headlined "News of diving Prokhorov" comments on a decision by billionaire Mikhail Prokhorov not to take part in the Moscow mayoral election; pp 1-2 (600 words).

3. Article by political scientist Stanislav Belkovskiy headlined "Gay lobby becomes powerful as never before" dispels some myths of the Russians' adherence to family values and the fight against homosexuality; p 3 (1,100 words).

4. Zurab Nalbandyan report "Putin and Cameron to discuss how to 'milk' oligarchs" says that British Prime Minister David Cameron has answered the MK correspondent's question about how Russian tycoons living in the UK should pay taxes; p 15 (450 words).

Novaya Gazeta

1. Yelena Masyuk interview with television journalist Vladimir Pozner about the Russian television, the Russian opposition and the Russian Orthodox Church; pp 7-9 (3,825 words).

2. Andrei Kolesnikov article headlined "All-Russia corporation" says the registration of the All-Russia Public Movement People's Front for Russia (All-Russia People's Front) shows a shift towards a new political regime in Russia, a corporate state, where the people concerned with political and economic problems are invited to join the movement and start discussing them together; p 2 (749 words).

3. Maria Yepifanova article headlined "Door creaked like in fairy tale" says the Civil Platform party has decided not to participate in the mayoral election in Moscow; p 3 (450 words).

4. Alexei Polikovskiy article headlined "People in black against people in different" focuses on the opposition march which took place on 12 June; pp 4-5 (1,400 words).

5. Yevgeniy Feldman article headlined "'Oh, they demand my arrest, how lovely'" focuses on the ongoing trial of the opposition politician and anti-corruption campaigner Alexei Navalny; p 6 (750 words).

RBC Daily

1. Yulia Yakovleva article headlined "'Everybody knows what result we get in September'" says leader of the Civil Platform party Mikhail Prokhorov has decided not to run for mayor in Moscow; pp 1-2 (600 words).

2. Katerina Kitayeva article headlined "They warned Kenny" says the Russian telecommunications watchdog Roskomnadzor has warned the 2x2 TV channel for broadcasting the animated sitcom South Park; p 1 (300 words).

3. Alexander Litoy article headlined "Defender of human rights defenders" says rights activists will pass their proposals on changing the controversial law on NGOs to Deputy Prime Minister Arkadiy Dvorkovich; p 2 (500 words).

4. Inga Vorobyeva and Yevgeniy Novikov article headlined "Final address" says Putin has announced the budget tasks for the period until 2016; p 3 (800 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Dmitry Smirnov article headlined "Vladimir Putin: Investing in Russia must be more profitable than luxury spending and hiding wealth on islands" sums up the president's budget speech; p 3 (1,100 words).

2. Nikita Mironov article headlined "Prokhorov will not run for mayor and will not promote his sister" says tycoon and politician Mikhail Prokhorov has decided not to run for mayor in Moscow; p 5 (300 words).

3. Israel Shamir article headlined "American Prism covers Russia" focuses on the US data mining scandal, saying the National Security Agency and private companies would like to establish dictatorship in America and achieve global dominance; p 6 (600 words).

4. Sergei Semushkin article headlined "Army does not want to be shop" says Defense Minister Sergei Shoigu has ordered to de-commercialize his ministry; p 10 (600 words).

5. Yelena Chinkova article headlined "Syrian rebels ask West for Russian arms" says the Free Syrian Army has asked the Western powers to supply it with Russian weapons; p 10 (200 words).


1. Alexander Dmitryev article headlined "State plays out, government still breathing" says Putin has approved the budget policy for 2014-16; pp 1, 3 (900 words).

2. Gennadiy Glebov article headlined "Mikhail Prokhorov changes his mind again" says the politician has decided not to run for mayor in Moscow; p 1 (400 words).

3. Sergei Frolov article headlined "Who are they to teach us democracy..." says the U.S. reaction to the Russian law banning the propaganda of unconventional sexual relationships is "hypocritical"; p 2 (700 words).

Krasnaya Zvezda

1. The Russian president's decree on awarding new ranks to top military officers lists their names; p 3 (600 words).

2. Alexander Gerasimov article headlined "Northern Storm in Aleppo" analyses the situation in Syria; p 3 (600 words).

Related articles:

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more