" Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, June 14, 2013

By The Moscow Times

June 14, 2013

Kommersant

1. Vladimir Solovyov article headlined "Dniester region summons up villages' says that

the territorial conflict in the Dniester region risks growing into a new war. The regional
authorities have passed a law to control some towns under Chisinau's jurisdiction. Some
experts believe Moscow is directing the Dniester region to prevent Moldovan rapprochement
with NATO; pp 1, 7 (765 words).

2. Dmitry Butrin and Petr Netreba article headlined "Anton Siluanov written into budget
address'" says President Vladimir Putin's budget speech has turned out to be a concrete
document which determines the powers of the Finance Ministry and outlines Putin's fiscal


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

policy; pp 1, 6 (939 words).

3. Yegor Popov and Ivan Safronov article headlined "Sea colleague" says former State Duma
lawmaker Sergei Shishkarev is to become a new supervisor of the Russian shipbuilding sector.
Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin wants to promote Shishkarev and made him deputy
minister; pp 1, 11 (739 words).

4. Alla Balashova and Vladislav Novy article headlined "Alexander Provotorov being stripped
of parachute'" says former Rostelekom head Alexander Provotorov may be stripped of his
golden parachute, the sum of 200 million rubles (about $6.25 million) he received when he
was dismissed from the post; pp 1, 9 (540 words).

5. Maria-Luiza Tirmaste article headlined '"Mikhail Prokhorov opted not to occupy Moscow"
says the Moscow mayoral election will have no intrigue as the Civil Platform party

of billionaire Mikhail Prokhorov will not nominate its candidate for the election; p 2 (592
words).

6. Taisia Bekbulatova and Sofya Samokhina article headlined "European parliament urgently
goes to Bolotnaya square'' says the European Parliament has passed a resolution expressing
concern over human rights violations in Russia; p 2 (562 words).

7. Natalya Korchenkova article headlined '"They search for single approach to civil society"
says participants in the civil forum of G20 countries want to hand over their
recommendations on NGOs work to Putin. Deputy Prime Minister Arkadiy Dvorkovich, who
attended the forum, has agreed that the law on NGOs can be amended; p 2 (494 words).

8. Yelizaveta Surnacheva article headlined "Governors summoned for retraining' reports on a
seminar for regional heads held in Moscow Region. Putin and foreign professors have met
the governors; p 3 (851 words).



9. Galina Rukavitsina interview with Zurab Abashidze, special representative of the Georgian
prime minister for relations with Russia, speaking on prospects to restore relations with
Moscow; p 7 (501 words).

10. Yelena Chernenko report ""Rossotrudnichestvo denied support' says that the Finance
Ministry has doubts that the Federal Agency for the Affairs of the Commonwealth of the
Independent States, Compatriots Living Abroad and International Humanitarian Cooperation
(Rossotrudnichestvo) is capable of coping with the tasks assigned to it; p 7 (850 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Vladimir Mukhin article headlined "Arctic of khaki in colour" says that Russia lags behind
the U.S. and NATO in setting up an Arctic military group. Moscow lacks forces to protect its
interests in the North Pole region; pp 1-2 (776 words).

2. Sergei Kulikov article headlined "We will last until 2016 and then..." says that Putin's
budget speech could not conceal concern over the state of the Russian economy and its future
development. To achieve the deficit-free budget is likely to be impossible; pp 1, 4 (662 words).

3. Alexandra Samarina article headlined "On road under customs cover' says a criminal case
has been opened against a senior customs official who used to issue documents freeing
drivers from traffic police searches; pp 1, 3 (472 words).

4. Ivan Rodin article headlined "With front regards to government' says that the newly
registered movement All-Russia Public Movement People's Front for Russia (All-Russia
People's Front) will have a right to affect the work of the government; pp 1, 3 (975 words).

5. Grigoriy Mikhaylov article headlined "Bargaining over Manas continues'" says the Kyrgyz
parliament has discussed the prospect to renounce the agreement reached with the USA over
the Manas air base. The U.S. base may stay in the country after 2014; pp 1, 7 (580 words).



6. Gleb Postnov article headlined ''Kazan drivers checked for explosive hazard'" says that
Kazan drivers are complaining about additional checks by traffic police in the run-up to the
World Students Games to be held in the city; pp 1-2 (462 words).

7. Editorial headlined "How much money will be given to servicemen to buy flats' outlines
problems with providing servicemen with housing in Russia; p 2 (530 words).

8. Alexei Gorbachev report "They will hold Russia to account for Bolotnaya case' says that
members of the European Parliament have called on the EU to facilitate the procedure
of granting political asylum to Russians; p 3 (500 words).

9. Sergei Dementyev interview headlined "Right to democracy' with member of the Ingush
people's council Akhmd Belkhoroyev, who speaks about a difficult social situation
in Ingushetia; p 6 (2,000 words).

10. Yevgeniy Grigoryev article headlined ""Merkel depressed by Russia again'' says the German
coalition government is worried about the new Russian law aimed against homosexuality
propaganda as it may violate the rights of sexual minorities; p 8 (533 words).

11. Article by political analyst Lana Ravandi-Fadai headlined "Iranian elections not immune
from surprises' speaks on the Iranian presidential hopefuls who have best chances
of winning the elections held in the country today; p 8 (656 words).

Vedomosti

1. Maria Zheleznova article headlined "Candidate of the future" says Sergei Sobyanin's
chances of being re-elected Moscow mayor have grown as billionaire Mikhail Prokhorov will
focus on the Moscow city duma election; pp 1-2 (801 words).



2. Yekaterina Sobol article headlined "Aeroflot to save $600 million" says the Aeroflot airline
is to buy 14 Airbus aircraft with a 50 percent discount; pp 1, 13 (514 words).

3. Editorial headlined '""Wonderful bourgeois" looks at the results of recent public opinion
polls showing that Russians, who are not of high opinion about foreign businessmen,
mistrust domestic entrepreneurs; pp 1, 6 (377 words).

4. Another editorial headlined "Rejection for billion'" looks at the reasons for Prokhorov's
decision not to stand for the Moscow mayor and assumes that he must have received some
guarantees for the Moscow city duma election, in which his party plans to take part; p 6 (331
words).

5. Andrei Babitskiy article headlined "Elections without politics" expresses pessimism over
the upcoming mayoral election in Moscow as there will be no real rivals for acting mayor
Sergei Sobyanin; p 6 (425 words).

6. Svetlana Bocharova report "Single people asked not to worry" says that the State Duma
may introduce more restrictions on adoption banning single foreigners from adopting
Russian children; p 2 (550 words).

7. Olga Kuvshinova report "In Putin's favour" says that Putin in his budget speech has
demanded that state revenues be redistributed to implement his inauguration decrees.
The goals should be achieved even if there is not enough money; p 4 (1,300 words).

8. Igor Tsukanov report "Duma on pirates' says that today the State Duma will debate a bill
on the fight against online piracy; p 16 (800 words).

lzvestia



1. Yelena Sheremetova article headlined '"Former Makhachkala mayor Amirov tries to commit
suicide in detention center" reports on a failed attempt to commit a suicide by former
Makhachkala mayor Said Amirov kept in a pre-trial detention center in Moscow; pp 1, 3 (554
words).

2. Ivan Cheberko report ''Sea Launch to be left afloat' says that the Space Rocket Corporation
Energia has decided to continue its participation in the project Sea Launch; pp 1, 4 (600
words).

3. Yegor Sozayev-Guryev article headlined "Schneerson Library transported to Jewish
museum'' says the contested Schneerson Library collection has been handed over to Jewish
museum in Moscow by Putin's decision; p 2 (569 words).

3. Anton Mordasov report "Civil servants to be obliged to study religions' says that

the council for cooperation with religious organizations under the Russian president has
come out with an initiative to oblige civil servants to study the country's religions; p 2 (850
words).

4. Alexei Mikhaylov article headlined ""Russian Air Forces shift to SMS-control" says the new
control system being implemented in the Russian long-range aviation uses the SMS principle.
It will allow commanders to give orders to strategic bombers faster; p 3 (504 words).

5. Anton Mordasov and Yulia Tsoy article headlined "Sergei Mitrokhin becomes main rival

of Sergei Sobyanin'' says that after Mikhail Prokhorov said he would not stand for Moscow
mayor, Sergei Sobyanin has only one real rival left, Yabloko party leader Sergei Mitrokhin; p 5
(861 words).

6. Igor Yavlyanskiy article headlined "Obama begins mopping up in U.S. secret services"
features a Russian pundit's comment on the resignation of CIA Deputy Director Michael
Morell; p 7 (703 words).



7. Kirill Benediktov report "Snowden's game" looks at Edward Snowden, the CIA
whistleblower who has revealed a secret U.S. electronic surveillance operation; p 7 (900
words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Kira Latukhina and Vladimir Kuzmin article headlined '"Margin must work" reports
on Putin's budget speech, in which he outlined the main principles of the fiscal policy; pp 1-2
(1,400 words).

2. Mikhail Falalayev interview ""Machine does not take bribes'" with Federal Migration Service
head Konstantin Romodanovskiy speaking on measures taken to curb illegal migration
in Russia; pp 1, 13 (4,300 words).

3. Vladimir Bogdanov article headlined "Right to be heard" gives details of the law regulating
the use of wiretapping equipment in Russia; pp 1, 7 (1,000 words).

4. Yekaterina Zabrodina article headlined "6 ones plus Khamene'i" says the Iranian foreign
policy is unlikely to change following the presidential election in the country; pp 1, 6 (900
words).

5. Article by State Duma lawmaker Vyacheslav Nikonov headlined "Front of historical
optimists' welcomes the registration of the All-Russia Public Movement People's Front
for Russia (All-Russia People's Front) as a broad and serious coalition; p 5 (1,600 words).

Moskovskiy Komsomolets

1. Natalya Rozhkova article headlined "Putin: Divorce with United Russia" says United
Russia's decision not to nominate its candidate for the Moscow mayoral election shows that
the party is dying; pp 1-2 (450 words).



2. Mikhail Zubov article headlined ""News of diving Prokhorov" comments on a decision
by billionaire Mikhail Prokhorov not to take part in the Moscow mayoral election; pp 1-2 (600
words).

3. Article by political scientist Stanislav Belkovskiy headlined "Gay lobby becomes powerful as
never before' dispels some myths of the Russians' adherence to family values and the fight
against homosexuality; p 3 (1,100 words).

4. Zurab Nalbandyan report "Putin and Cameron to discuss how to 'milk' oligarchs" says that
British Prime Minister David Cameron has answered the MK correspondent's question about
how Russian tycoons living in the UK should pay taxes; p 15 (450 words).

Novaya Gazeta

1. Yelena Masyuk interview with television journalist Vladimir Pozner about the Russian
television, the Russian opposition and the Russian Orthodox Church; pp 7-9 (3,825 words).

2. Andrei Kolesnikov article headlined "All-Russia corporation" says the registration of the
All-Russia Public Movement People's Front for Russia (All-Russia People's Front) shows

a shift towards a new political regime in Russia, a corporate state, where the people concerned
with political and economic problems are invited to join the movement and start discussing
them together; p 2 (749 words).

3. Maria Yepifanova article headlined '""Door creaked like in fairy tale" says the Civil Platform
party has decided not to participate in the mayoral election in Moscow; p 3 (450 words).

4. Alexei Polikovskiy article headlined "People in black against people in different' focuses



on the opposition march which took place on 12 June; pp 4-5 (1,400 words).

5. Yevgeniy Feldman article headlined ''Oh, they demand my arrest, how lovely'" focuses
on the ongoing trial of the opposition politician and anti-corruption campaigner Alexei
Navalny; p 6 (750 words).

RBC Daily

1. Yulia Yakovleva article headlined "'Everybody knows what result we get in September
says leader of the Civil Platform party Mikhail Prokhorov has decided not to run for mayor
in Moscow; pp 1-2 (600 words).

2. Katerina Kitayeva article headlined ""They warned Kenny" says the Russian
telecommunications watchdog Roskomnadzor has warned the 2x2 TV channel
for broadcasting the animated sitcom South Park; p 1 (300 words).

3. Alexander Litoy article headlined '"Defender of human rights defenders" says rights
activists will pass their proposals on changing the controversial law on NGOs to Deputy Prime
Minister Arkadiy Dvorkovich; p 2 (500 words).

4. Inga Vorobyeva and Yevgeniy Novikov article headlined "Final address" says Putin has
announced the budget tasks for the period until 2016; p 3 (800 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Dmitry Smirnov article headlined "Vladimir Putin: Investing in Russia must be more
profitable than luxury spending and hiding wealth on islands" sums up the president's budget
speech; p 3 (1,100 words).



2. Nikita Mironov article headlined "Prokhorov will not run for mayor and will not promote
his sister' says tycoon and politician Mikhail Prokhorov has decided not to run for mayor
in Moscow; p 5 (300 words).

3. Israel Shamir article headlined "American Prism covers Russia" focuses on the US data
mining scandal, saying the National Security Agency and private companies would like
to establish dictatorship in America and achieve global dominance; p 6 (600 words).

4. Sergei Semushkin article headlined "Army does not want to be shop' says Defense Minister
Sergei Shoigu has ordered to de-commercialize his ministry; p 10 (600 words).

5. Yelena Chinkova article headlined "Syrian rebels ask West for Russian arms" says the Free
Syrian Army has asked the Western powers to supply it with Russian weapons; p 10 (200
words).

Trud

1. Alexander Dmitryev article headlined '"State plays out, government still breathing" says
Putin has approved the budget policy for 2014-16; pp 1, 3 (900 words).

2. Gennadiy Glebov article headlined "Mikhail Prokhorov changes his mind again' says
the politician has decided not to run for mayor in Moscow; p 1 (400 words).

3. Sergei Frolov article headlined '""Who are they to teach us democracy..." says the U.S.
reaction to the Russian law banning the propaganda of unconventional sexual relationships is
"hypocritical"; p 2 (700 words).

Krasnaya Zvezda

1. The Russian president's decree on awarding new ranks to top military officers lists their



names; p 3 (600 words).

2. Alexander Gerasimov article headlined ""Northern Storm in Aleppo" analyses the situation
in Syria; p 3 (600 words).

Related articles:

e What the Papers Say, June 13, 2012
o What the Papers Say, June 11, 2012
e What the Papers Say, June 10, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/06/14/what-the-papers-say-june-14-2013-a24938


http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-june-13-2013/481569.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-june-11-2013/481448.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-june-10-2013/481381.html

