×
Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

McFaul Suggests His Phone Tapped, E-mail Hacked

U.S. Ambassador Michael McFaul on Thursday suggested that his work schedule was being leaked to the media after journalists from a pro-Kremlin TV channel showed up at a meeting he attended with a human rights activist in Moscow.

Footage posted on the NTV website shows journalists approaching McFaul as he exited a car Thursday afternoon outside the office of the For Human Rights group headed by veteran activist Lev Ponomaryov.

After answering repeated questions, the U.S. ambassador appeared to become irritated and accused NTV of trailing him everywhere he went.

"Your ambassador in our country always goes around without this disrupting his work," McFaul said, speaking in Russian. "Yet you're always at my house. That's interesting. Aren't you ashamed?"

Later, writing on Twitter, McFaul suggested that his schedule was being leaked and implied that he thought his e-mail was being read and his phone calls listened to.

"Everywhere I go NTV is there. Wonder who gives them my calendar? They wouldn't tell me," he wrote. "Press has right to film me anywhere. But do they have a right to read my e-mail and listen to my phone?"

An NTV spokesperson told Interfax that it was no surprise that the channel knew McFaul's schedule, since they have "a wide network of informers." The spokesperson said journalists dispatched to interview him were gathering footage for the channel's archive.

NTV, which is owned by the Kremlin-friendly Gazprom Media holding, is known for its exposés on opposition groups that use spliced-together clips. Earlier this month, the channel earned opposition wrath for a program called "Anatomy of Protest" that accused opposition demonstrators of taking money from the U.S. government in exchange for attending rallies.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more