×
Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

More Than 100 Kommersant Journalists Protest Firings

More than 100 journalists at the Kommersant publishing house signed an open letter Wednesday protesting the dismissal of two senior executives over the publication of an obscene photo lampooning Prime Minister Vladimir Putin.

Kommersant Vlast editor-in-chief Maxim Kovalsky and Kommersant holding general manager Andrei Galiyev were fired Monday by the company's billionaire owner Alisher Usmanov.

The letter, signed by some 90 Kommersant journalists and 15 of their colleagues at the news web site Gazeta.ru, also owned by Usmanov, blasted the move as cowardly.

"We consider his [Kovalsky's] dismissal as an act of intimidation aimed at preventing any critical comments toward Vladimir Putin," said the letter, posted on OpenSpace.ru. "We are forced toward cowardice. … It's the same falsification that insulted people at the elections," it said.

Usmanov's harsh reaction came after the weekly magazine printed a photo of an uncounted ballot cast for the Yabloko party with the words, "Putin, [expletive] off," written on it. Usmanov said the "publications border on petty hooliganism."

Insiders at the company told The Moscow Times that Usmanov's decision came under pressure from the Kremlin over critical reporting about the contested Dec. 4 parliamentary elections that resulted in mass protests.

Russia's third-richest man, Mikhail Prokhorov, who announced on Monday that he would run against Putin for president in March, made a formal offer Wednesday to buy the Kommersant publishing house from Usmanov, RIA-Novosti reported.

Usmanov dismissed the idea as a joke on Tuesday when the offer first surfaced. He said Wednesday that he had no intention of changing his mind over the firings.

Prokhorov already owns several media outlets, including RBC Daily, which is much less influential than the Kommersant daily.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more