×
Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

Belarus Candidate Tells of Torture

Mikhalevich

MINSK — A former Belarussian presidential candidate said Monday that he was beaten, stripped naked and hung by his hands while in the custody of secret police.

Ales Mikhalevich said he has sent a letter to the United Nations Committee Against Torture describing his treatment at the hands of secret police, which still uses the Soviet name KGB.

During his two months in prison, he was deprived of sleep and forced to spend long periods in a freshly painted cell without ventilation, Mikhalevich said. He said that following his torture he was forced to sign a paper in which he pledged to cooperate.

"After my joints crunched I did all they wanted," he said at a news conference.

KGB spokesman Alexander Antonovich rejected Mikhalevich's claim.

Mikhalevich and six other presidential candidates were among more than 700 people arrested after massive protests against fraud in the Dec. 19 vote in which President Alexander Lukashenko was re-elected. International observers said the vote was rigged.

More than 30 of those detained, including two presidential candidates — Andrei Sannikov and Nikolai Statkevich — have remained in custody.

Valentin Stefanovich of the Vyasna rights center on Monday voiced concern about Statkevich's condition, saying neither his lawyers nor his family had been allowed to see him for nearly one month.

"I want to do all I can to save those who have remained behind bars and end torture," Mikhalevich said.

The European Union responded to the flawed vote and repression against the opposition in Belarus by saying it would freeze assets and ban travel for 156 top Belarussian officials. The United States also expanded its list of Belarussian officials subject to travel restrictions, banning business with two subsidiaries of a state-owned Belarussian petroleum conglomerate.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more