Support The Moscow Times!

WikiLeaks Plans to Publish Secret U.S. Cables on Russia

WASHINGTON — Classified U.S. diplomatic cables reporting corruption allegations against foreign governments and leaders, including from Russia, are expected in official documents that WikiLeaks plans to release soon, sources said Wednesday.

The whistle-blowing web site said on its Twitter feed this week that its next release would be seven times larger than the collection of roughly 400,000 Pentagon reports related to the Iraq war that it made public in October.

Three sources familiar with the State Department cables held by WikiLeaks say the corruption allegations in them are major enough to cause serious embarrassment for foreign governments and politicians named in them.

They said the release was expected next week but could come earlier.

The detailed, candid reporting by U.S. diplomats also may create foreign policy complications for the administration of U.S. President Barack Obama, the sources said.

Among the countries whose politicians feature in the reports are Russia, Afghanistan and former Soviet republics in Central Asia. But other reports also detail potentially embarrassing allegations reported to Washington from U.S. diplomats in other regions including East Asia and Europe, one of the sources familiar with the WikiLeaks holdings said.

State Department spokesman P.J. Crowley said Washington was assessing the implications of what WikiLeaks may reveal and was notifying foreign governments "that a release of documents is possible in the near future."

"We decry what has happened. These revelations are harmful to the United States and our interests. They are going to create tension in our relationships," Crowley said. "We wish that this would not happen, but we are obviously prepared for the possibility that it will."

Sources said three international news organizations that previously published stories based on classified U.S. government documents acquired by WikiLeaks — The New York Times, Britain's Guardian newspaper and the German weekly news magazine Der Spiegel — were given access to the documents some time ago by Julian Assange, the Australian-born computer hacker who says he is WikiLeaks' founder and leader.

Two of the sources said Assange has also made the documents available to at least two other European publications — the newspapers El Pais of Spain and Le Monde of France.

Assange did not immediately reply to an e-mail seeking comment.

The New York Times, Guardian and Der Spiegel are trying to coordinate when they release their first stories about the material — likely to be next week — but one of the sources said it was unclear whether Le Monde and El Pais would be publishing on the same schedule.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more