×
Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

Court Rejects Nashi’s Lawsuit Against Yashin

A Moscow court has rejected a defamation lawsuit filed by Nashi against opposition leader Ilya Yashin over his accusations that the pro-Kremlin youth group had made Internet videos targeting opposition politicians and journalists.

The Tverskoi District Court ruled that Yashin, a leader of the Solidarity opposition group, did not need to retract the accusations he made in a March 18 interview with the Vremya Novostei newspaper, Yashin wrote on his blog Friday.

In March, clips suggesting that Yashin, independent political analyst Dmitry Oreshkin and Russian Newsweek editor-in-chief Mikhail Fishman had given bribes to traffic police were posted on Nashi's web site. Fishman and Yashin said the videos were doctored footage and denied they had paid the bribes.

In Vremya Novostei, Yashin accused "people close to Nashi" of being involved in the production of the videos.

Then in late April, footage showing satirist and radio host Viktor Shenderovich; writer and Other Russia opposition movement leader Eduard Limonov; and Alexander Potkin, leader of the nationalist Movement Against Illegal Migrants, apparently having sex with the same woman made the rounds on the web.

Later that month, Yashin asked the Prosecutor General's Office, the Investigative Committee and the Interior Ministry to check whether Vladislav Surkov, first deputy head of the presidential administration, or Vasily Yakemenko, chief of the Federal Agency for Youth Affairs, were behind the March and April videos.

Surkov is widely believed to have created Nashi, while Yakemenko was its first leader and remains a patron of the group through his government post.

Yakemenko and his brother, Boris, leader of Nashi's Orthodox wing, have filed a similar defamation lawsuit against Yashin, Interfax reported. The lawsuit is being considered by Moscow's Perovsky District Court.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more