Support The Moscow Times!

Russian Journalists Quit En Masse as Censorship Scandal Hits Kommersant

TASS / Donat Sorokin

The entire political department of Russia’s Kommersant business publication resigned Monday in solidarity with two veteran journalists at the newspaper who said they had been forced to step down.

In April, Kommersant reported that Federation Council leader Valentina Matviyenko would be replaced “in the coming months,” citing several government sources. The Kremlin said it was unaware of any reshuffles, while the upper house of Russian parliament dismissed the news as rumors.

Ivan Safronov and Maxim Ivanov, two of the five reporters behind the Matviyenko resignation story, were forced to quit Kommersant on Monday after 10 years with the newspaper as a result.

Kommersant’s owner, the Kremlin-aligned billionaire Alisher Usmanov, dismissed them for reporting on the Russian senate leader’s rumored resignation, Safronov and Ivanov wrote in separate Facebook posts.

"We parted with the journalists because the editorial standards of Kommersant were violated while writing the article," editor-in-chief Vladimir Zhelonkin, who himself was installed last summer, told the Vedomosti business daily.

Less than an hour later, Kommersant’s entire politics desk announced their resignations in solidarity with Safronov and Ivanov.

“The shareholder has the right to make staffing decisions,” deputy editor Gleb Cherkasov said. “The employees have the right to disagree with them in the only way possible: by changing their workplace,” he added.

Read more

The need for honest and objective information on Russia is more relevant now than ever before!

To keep our newsroom in Moscow running, we need your support.