Support The Moscow Times!

Burying the Bombshell

Dozhd TV looks at how the Russian media largely ignored new corruption allegations against Prime Minister Dmitry Medvedev

AP Photo / Ivan Sekretarev

On Thursday, Alexei Navalny’s Anti-Corruption Foundation (FBK) published its most in-depth report yet, revealing a vast empire of crooked charities and lavish homes that make up a “secret empire” allegedly controlled by Prime Minister Dmitry Medvedev.

As with the foundation’s past investigations, like a report about the prosecutor general’s supposed mafia ties or revelations that a deputy prime minister allegedly chartered jets to taxi around a pair of dogs, Navalny’s latest bombshell made media waves around the world.

In Russia, however, FBK’s investigations aren’t generating all the headlines they used to. Not only do Russia’s national television networks continue to ignore Navalny’s work, but some other media outlets that reported his investigations in the past are paying less attention now, according to a report by the independent TV station Dozhd.

On Friday, Dozhd published data, collected partly by the media-monitoring company Medialogia, about the number of reports in the media describing or commenting on FBK’s new investigation.

As expected, the national networks Pervyi Kanal, Rossiya-1, and NTV didn’t once mention the report on Medvedev. On cable, only the RBC news channel covered the story, mentioning it in 17 different reports. On the radio, FBK’s work made it to Ekho Moskvy, where it came up 33 times, and Biznes FM, where it was mentioned four times. Kommersant FM and Vesti FM, meanwhile, said nothing about the report.

Most surprisingly, only two newspapers, Novaya Gazeta and Vedomosti, carried stories about the FBK investigation. You didn’t read anything about it, if you only subscribe to Izvestia, Argumenty i Fakty, Moskovsky Komsomolets, Komsomolskaya Pravda, and Nezavisimaya Gazeta, or even more respected papers like Kommersant and RBC.

The liberal publication Novaya Gazeta called the FBK report “weighty and uncompromising,” crediting Navalny with revealing a basic political fact that’s far from obvious, the newspaper’s chief editor wrote: “Mr. Medvedev really is the number two man in the state.”

Online, the first Russian news websites to report FBK’s investigation were Mediazona, Republic, Ekho Moskvy, RBC, Tsargrad, and Meduza. About two and a half hours after these outlets covered the story, Kommersant — which is owned by Alisher Usmanov, whom Navalny names in his report on Medvedev — ran a story with the headline “Anti-Corruption Foundation Publishes Yet Another Investigation.” Later in the day, Forbes published a story about the real estate mentioned in the FBK study, and the tabloid Life merely reported the official response to the investigation by Natalia Timakova, Medvedev’s spokesperson.

Russia’s three biggest news agencies, RIA Novosti, TASS, and Interfax, waited until Timakova’s comments before publishing anything about Navalny’s report. Of these three outlets, only Interfax provided an actual hyperlink to FBK’s report, which it described as “an investigation of the Russian and foreign real estate that allegedly belongs to Medvedev.”

Read more

Independent journalism isn’t dead. You can help keep it alive.

As the only remaining independent, English-language news source reporting from Russia, The Moscow Times plays a critical role in connecting Russia to the world.

Editorial decisions are made entirely by journalists in our newsroom, who adhere to the highest ethical standards. We fearlessly cover issues that are often considered off-limits or taboo in Russia, from domestic violence and LGBT issues to the climate crisis and a secretive nuclear blast that exposed unknowing doctors to radiation.

As we approach the holiday season, please consider making a one-time donation — or better still a recurring donation — to The Moscow Times to help us continue producing vital, high-quality journalism about the world’s largest country.