', Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Burying the Bombshell

Dozhd TV looks at how the Russian media largely ignored new
corruption allegations against Prime Minister Dmitry Medvedev

March 03,2017

-

AP Photo / Ivan Sekretarev

On Thursday, Alexei Navalny’s Anti-Corruption Foundation (FBK) published its most in-
depth report yet, revealing a vast empire of crooked charities and lavish homes that make up a
“secret empire” allegedly controlled by Prime Minister Dmitry Medvedev.

As with the foundation’s past investigations, like a report about the prosecutor general’s
supposed mafia ties or revelations that a deputy prime minister allegedly chartered jets to taxi
around a pair of dogs, Navalny’s latest bombshell made media waves around the world.

In Russia, however, FBK’s investigations aren’t generating all the headlines they used to. Not
only do Russia’s national television networks continue to ignore Navalny’s work, but some
other media outlets that reported his investigations in the past are paying less attention now,
according to a report by the independent TV station Dozhd.



On Friday, Dozhd published data, collected partly by the media-monitoring company
Medialogia, about the number of reports in the media describing or commenting on FBK’s
new investigation.

As expected, the national networks Pervyi Kanal, Rossiya-1, and NTV didn’t once mention the
report on Medvedev. On cable, only the RBC news channel covered the story, mentioning it in
17 different reports. On the radio, FBK’s work made it to Ekho Moskvy, where it came up 33
times, and Biznes FM, where it was mentioned four times. Kommersant FM and Vesti FM,
meanwhile, said nothing about the report.

Related article: Russia’s Prime Minister at Helm of Massive Corruption Scheme, Activists
Allege

Most surprisingly, only two newspapers, Novaya Gazeta and Vedomosti, carried stories about
the FBK investigation. You didn’t read anything about it, if you only subscribe to Izvestia,
Argumenty i Fakty, Moskovsky Komsomolets, Komsomolskaya Pravda, and Nezavisimaya
Gazeta, or even more respected papers like Kommersant and RBC.

The liberal publication Novaya Gazeta called the FBK report “weighty and uncompromising,”
crediting Navalny with revealing a basic political fact that’s far from obvious, the newspaper’s
chief editor wrote: “Mr. Medvedev really is the number two man in the state.”

Online, the first Russian news websites to report FBK’s investigation were Mediazona,
Republic, Ekho Moskvy, RBC, Tsargrad, and Meduza. About two and a half hours after these
outlets covered the story, Kommersant — which is owned by Alisher Usmanov, whom
Navalny names in his report on Medvedev — ran a story with the headline “Anti-Corruption
Foundation Publishes Yet Another Investigation.” Later in the day, Forbes published a story
about the real estate mentioned in the FBK study, and the tabloid Life merely reported the
official response to the investigation by Natalia Timakova, Medvedev’s spokesperson.

Russia’s three biggest news agencies, RIA Novosti, TASS, and Interfax, waited until
Timakova’s comments before publishing anything about Navalny’s report. Of these three
outlets, only Interfax provided an actual hyperlink to FBK’s report, which it described as “an
investigation of the Russian and foreign real estate that allegedly belongs to Medvedev.”

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2017/03/03/burying-the-bombshell-a57332


https://tvrain.ru/articles/smi_o_navalnom-428925/
https://www.themoscowtimes.com/2024/04/29/russias-prime-minister-at-helm-of-massive-corruption-scheme-activists-allege
https://www.themoscowtimes.com/2024/04/29/russias-prime-minister-at-helm-of-massive-corruption-scheme-activists-allege

