Support The Moscow Times!

Russian Smartphone Maker Yota Bought by Chinese Firm

Yota's chief executive Vladislav Martynov said REX Global would inject $50 million into Yota to fund a third generation model of its phone.

The Hong Kong company REX Global Entertainment Holdings has bought a 65 percent stake in Russia's Yota Devices, the maker of a two-screened smartphone, for $100 million, the company's chief executive said.

Launched in 2013, the YotaPhone, which has an LCD screen on one side and an e-ink screen similar to the one used on Amazon's Kindle on the other, was Russia's first entry into the global smartphone market. It received strong backing from officials, who are keen to foster Russian technology and wary, following revelations by U.S. intelligence leaker Edward Snowden that U.S.-made phones could be bugged by American spies.

Yota's chief executive Vladislav Martynov said REX Global would inject $50 million into Yota to fund a third generation model of its phone, and the company's knowledge of the Chinese market would help boost sales in the country, the RBC news agency reported. The YotaPhone 2, launched last year and sold in Europe, Asia and the Middle East, costs around $500.

Prime Minister Dmitry Medvedev was an early YotaPhone user, and President Vladimir Putin gave one to Chinese leader Xi Jinping when the two met in Beijing last year.

Ramzan Kadyrov, the strongman leader of Chechnya, earlier this year ditched his iPhone for a Yota, publishing a picture of himself with Russian rapper Timati playing on their YotaPhones.

“Do not buy an iPhone,” Kadyrov wrote on Instagram. “Patriotism and love for your country come through deeds.”

He was reportedly later photographed back on his iPhone.

The remaining shares in Yota devices are owned by Rostec, a state-owned defense and technology conglomerate (25.1 percent), and managers including Martynov (10 percent).

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more