×
Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

VimpelCom Under Investigation by U.S. and Dutch Authorities

VimpelCom said Wednesday it was being investigated by the U.S. Securities and Exchange Commission, or SEC, and Dutch authorities, probably in connection with its operations in Uzbekistan.

Uzbekistan has been a problematic country for foreign mobile companies to invest in. Rival Russian mobile operator MTS had all its assets confiscated in the country while Sweden's TeliaSonera has had its operations investigated by Swedish prosecutors.

VimpelCom, in which Russia's Alfa Group and Norway's Telenor are the biggest investors, has 10.5 million subscribers in Uzbekistan, Central Asia's most populous country, out of 220 million in total across Russia, Italy and various emerging markets.

VimpelCom said it had received a letter from the U.S. SEC on March 11 stating that they were conducting an investigation related to the company and requesting documents.

The company also said its headquarters in Amsterdam was visited on March 11 by representatives of Dutch authorities including the Dutch public prosecutor's office, who took documents and informed VimpelCom it was the focus of a criminal investigation in the Netherlands.

"The investigations appear to be concerned with the company's operations in Uzbekistan. The company intends to fully cooperate with these investigations," VimpelCom said in the statement.

Last year, Uzbekistan's tax authorities launched an investigation into VimpelCom's mobile unit, Unitel.

Sweden's TeliaSonera has also been subject to investigations by Swedish prosecutors into the company's Uzbek business that resulted in the exit of the company's former chief executive and most of the board.

The prosecutors are looking into allegations that Telia paid about $350 million for its 3G license to a company it knew was a front for Gulnara Karimova, the daughter of Uzbek president Islam Karimov.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more