Support The Moscow Times!

What the Papers Say, Feb. 11, 2013

Kommersant


1. Khalil Aminov et al. report headlined "German Gref given shares" says Sberbank head German Gref has managed to persuade the government to authorize the sale of stakes in state-control companies by the Russian Auction House; p 1 (727 words).

2. Sergei Goryashko and Viktor Khamrayev article headlined "Auditors to be appointed to look after parties" says that in accordance with the new regulations drafted by the Russian Justice Ministry any political party which received over R60m (2m dollars) a year should undergo special audit inspection; pp 1, 3 (633 words).

3. Yevgeny Timoshinov et al. report headlined "Transneft bursts its banks in Novorossisk" reports on a dispute between Transneft and businessman Ziyavudin Madomedov controlling the Novorossisk Sea Trade Port; pp 1, 9 (775 words).

4. Olga Shestopal and Valeria Pozychanyuk article headlined "Card — standard present" says Russkiy Standart (Russian standard) bank wants to take the market of gift cards under control; pp 1, 8 (635 words).

5. Taisiya Bekbulatova et al. report headlined "Minister recalls death penalty" comments on a statement by Interior Minister Vladimir Kolokoltsev who spoke out for the return of the death penalty in Russia; p 2 (700 words).

6. Andrei Kolesnikov article headlined "For childhood, tsar and fatherland" reports on the participation of President Putin in the Parents Congress held in Moscow; p 2 (1.640 words).

7. Grigory Tumanov article headlined "They decide to arrest Sergei Udaltsov step-by-step" says a court has placed opposition leader Sergei Udaltsov under house arrest until 6 April as he awaits trial on charges of fomenting mass unrest at an anti-Putin rally on 6 May 2012; p 5 (586 words).

8. Kirill Belyaninov article headlined "USA lacks targets for nuclear arms" says Washington is to suggest that Russia and the USA should scrap more nuclear arms. The issue is to be raised during the visit of US Assistant Secretary of State Rose Gottemoeller to Moscow; p 6 (756 words).

9. Vladislav Trifonov article headlined "Minimum terrorist sentence asked for Egle Kusaite" says Klaipeda resident Egle Kusaite is on trial over the charges of assisting Chechen militants; p 6 (439 words).

10. Vladislav Litovchenko article headlined "Apraksin Dvor mopped up as part of extremism case" says around 300 people have been detained in a special operation in St. Petersburg where the law-enforcement agencies looked for extremist literature at a market place; p 6 (538 words).

11. Kirill Melnikov and Anna Solodovnikova interview with Transneft head Nikolay Tokarev speaking on the construction of pipelines in Russia and relations with Rosneft head Igor Sechin; p 10 (2,854 words).

Nezavisimaya Gazeta


1. Alexandra Samarina article headlined "Loyal resistance" says the congress of the All-Russian Parents' Resistance movement held in Moscow on the week end was attended by President Putin despite the fact that the even was first positioned as an opposition one; pp 1, 3 (853 words).

2. Anastasia Bashkatova article headlined "Off-shore fund of national welfare" says measures planned by the Russian authorities to stop businesses from withdrawing money from the country may result in a larger number of entrepreneurs registering their companies off-shore; pp 1, 4 (1,036 words).

3. Ivan Rodin article headlined "End of wild small-party system" says the Russian Justice Ministry has drafted measures to reduce the number of parties taking part in elections. The measures include tougher control over parties' financing; pp 1, 3 (925 words).

4. Valeria Khamtrayeva article headlined "Home alone" comments on the court ruling that placed opposition leader Sergei Udaltsov under house arrest; pp 1, 3 (748 words).

5. Anton Khodosevich article headlined "Lukashenka suffers due to friendship with Akhmadinezhad" says sanctions have been imposed against two defense factories in Belarus due to the country's contacts with Iran; pp 1, 7 (754 words).

6. Yevgeny Grigoryev article headlined "Conspirators revealed in German intelligence" reports on an attempt to set up an armed conspiracy group within the German intelligence service; pp 1, 8 (649 words).

7. Editorial headlined "Quota of love and grief" looks into pluses and minuses of foreign labor force quotas in difference sectors of economy in Russia; p 2 (516 words).

8. Vladimir Skosyrev article headlined "Gaps revealed in missile defense shield" says a reports by the US Defense Department says that the missile defense system to be built in Europe in accordance with the current plan might not be able to protect the USA from a missile attack. The US Congress may revise the project; p 8 (514 words).

9. Artur Blinov article headlined "Syrian issue splits Obama's administration" says the US presidential national security adviser has spoken out against the plan to supply arms to the Syrian opposition, while the Defense Department backed it; p 11 (652 words).

10. Yury Paniyev article headlined "Fight for budget to continue in European Parliament" says EU leaders have reached compromise on the main financial document; p 8 (650 words).

Vedomosti


1. Ksenia Boletskaya and Alexei Nikolsky article headlined "Mikhalkov goes to court over money-making sounds" says the Russian Union of Copyright Holders headed by film director Nikita Mikhalkov has succeeded in persuading the law-enforcement agencies to open a criminal case over the failure to pay so called copyright taxes. Nokia and Panasonic may be targeted by the case; pp 1, 18 (556 words).

2. Maxim Tovkaylo article headlined "Addition from Sechin" says Rosneftegaz paid R80bn (around 2.6bn dollars) worth of dividends to the Russian federal budget in 2012; pp 1, 5 (673 words).

3. Editorial headlined "President of resistance" says President Putin has shown his incompetence when he discussed the school education reform with participants in the meeting of the new movement headed by his supporter Sergei Kurginyan; pp 1, 6 (409 words).

4. Yevgenia Pismennaya article headlined "Person of week: Akhmed Bilalov" says the reaction of businessman and One Russia member Akhmed Bilalov to President Putin's criticism over the delay in the construction of the Olympic facilities was unexpected as Bilalov did not admit his fault and tried to make officials responsible; p 6 (357 words).

5. Another editorial headlined "Old robbers" comments on the sentence to former intelligence colonel Vladimir Kvachkov over charges of plotting a coup. The article notes that the charges and the trial look ridiculous; p 6 (303 words).

6. Mariya Zheleznova et al. article headlined "For poor communications and calls" says Udaltsov's home arrest is the preparation of the public opinion for possible arrests of other key opposition activists; p 2 (500 words).

Izvestia


1. Alena Sivkova article headlined "Nashi to become all-Russian youth community" says the founders of the Nashi -pro-Kremlin youth movement plan a rebranding for their organization which is to turn into the All-Russian youth community; pp 1, 4 (330 words).

2. Alexei Mikhaylov article headlined "Defense Ministry's money flows redirected" says new Defense Minister Sergei Shoigu has stripped the ill-famed property relations department of its financial powers; pp 1, 4 (522 words).

3. Ilia Yushkov article headlined "President tells Interior Ministry to pay attention to street crime" reports on President Putin's speech at the meeting of the Interior Ministry board; p 2 (663 words).

4. Anna Akhmadiyeva and Tatyana Shirmanova article headlined "Ministries and state companies to give money for Public TV" says the newly set up Public TV will earn around R2.4bn (800m dollars) on social advertising; p 1 (1,017 words).

5. Svetlana Subbotina article headlined "Deputies suspect staff of spying" says State Duma MPs claim that they have been illegally shadowed by their drivers since the beginning of 2013. Deputies have started a probe into the surveillance; pp 1, 3 (665 words).

6. Svetlana Subbotina article headlined "Gennady Gudkov left without A Just Russia support" says A Just Russia will no longer support Gennady Gudkov in his fight for the State Duma seat he was stripped of in September 2012; p 3 (425 words).

7. Ivan Cheberko interview with Aleksandr Seliverstov, director-general of the Chrunichev space centre, speaking on plans to design a piloted space rocket and the current state of the Russian space sector; p 5 (1,336 words).

Rossiiskaya Gazeta


1. Kira Latukhin article headlined "Non-internal affair" reports on the Interior Ministry's meeting chaired by President Putin where the head of state demanded that the police work more effectively; pp 1-2 (661 words).

2. Mikhail Barshchevsky interview with Interior Minister Vladimir Kolokoltsev speaking on changes in the work of the police; pp 1, 4 (2,167 words).

3. Svetlana Braylovskaya article headlined "How to try paedophile?" says the murder of an eight-year-old girl by a migrant worker in Tatarstan has given rise to calls for tougher migration policy; pp 1, 3 (972 words).

4. Tatyana Zykova and Taras Fimchenkov article headlined "Tax collectors go to zone" says the authorities are stepping up control over gambling zones in Russia. Both the Federal Tax Service and the regional authorities will monitor the work of gambling zones; pp 1, 6 (377 words).

5. Anna Isayeva article headlined "Anti-Russian poison of Browder" claims that the William Browder of Hermitage Capital has organized persecution of some well-known people having a pro-Russian stance; p 6 (1,000 words).

6. Susanna Alperina interview with celebrity TV host Vladimir Solovyev speaking on his principles in work and on the guests of his show; p 9 (1,405 words).

Moskovsky Komsomolets


1. Anastasia Rodionova article headlined "Opposition becomes completely domestic" says the court refused to listen to any arguments by opposition activist Sergei Udaltsov and his relatives and supporters when issued a house arrest warrant for him; pp 1-2 (484 words).

2. Yekaterina Petukhov article headlined "Rouble Olympic Games" slams the organizers of the Sochi Olympics for unavailability of affordable tickets for any sports competitions; pp 1, 5 (649 words).

3. Tatyana Fedotkina article headlined "Putin forgives Sobchak" says an hour long documentary on opposition activist Ksenia Sobchak broadcast by a federal TV channel shows that President Putin has forgiven the daughter of his old friend; p 8 (654 words).

RBK Daily


1. Alexander Litoy article headlined "Unexplainable riot" says that the objectives of the trial over former Col Vladimir Kvachkov, who has been sentenced to 13 years in a high-security prison for an attempt to organize an armed uprising and promoting terrorism, remain rather unclear; p 2 (600 words).

2. Ivan Petrov article headlined "Policemen for state" reviews an expanded meeting of the Russian Interior Ministry Board, where President Putin expressed dissatisfaction regarding the Ministry's efficiency as, according to him, every second crime in Russia remains unsolved; p 2 (400 words).

3. Anastasia Novikova et al. article headlined "World trade plot" says that, according to the data gathered by the One Russia party, the number of Russian goods on sale has reduced by 20 per cent after Russia's succession to the WTO, while the quality of foreign goods sold in Russia leaves much to be desired; p 4 (600 words).

Novyye Izvestiya


1. Konstantin Nikolayev article headlined "Point of no return not passed yet" says that Russia is not ready for a new "cold war" with America despite quitting the treaties concluded in the 1990s; pp 1-2 (1,000 words).

2. Nadezhda Krasilova article headlined "'Looks like middle ages and obscurantism'" comments on a congress of the Parents' Resistance movement, which aims to protect Russian children from being adopted by foreign families; p 2 (500 words).

3. Vera Moslakova article headlined "Living space instead of Bolotnaya" says that one of the key opposition figures, Sergei Udaltsov, has been placed under house arrest; p 2 (200 words). 4. Aleksandr Kolesnichenko article headlined "It's not about salary but about participation" says that the rights of migrant workers at the construction sites of the Olympic facilities in Sochi are violated; p 5 (600 words).

Novaya Gazeta


1. Pavel Kanygin "Ears and tails to be found for your teeth" reports on illegal surveillance by the law enforcement agencies after some public figures in Kaliningrad; pp 15-16 (1,830 words).

2. Kirill Rogov article headlined "Black hole formula" comments on fraud scandals around the Olympic construction in Sochi; p 7 (800 words).

Moskovskiye Novosti


1. Political analyst Valeriy Khomyakov article headlined "Disorder happened" says that Russia needs more consistent policy in order to develop as a federation; p. B5 (900 words).

Feb. 11, 2013/BBC Monitoring/©BBC

Read more

Independent journalism isn’t dead. You can help keep it alive.

As the only remaining independent, English-language news source reporting from Russia, The Moscow Times plays a critical role in connecting Russia to the world.

Editorial decisions are made entirely by journalists in our newsroom, who adhere to the highest ethical standards. We fearlessly cover issues that are often considered off-limits or taboo in Russia, from domestic violence and LGBT issues to the climate crisis and a secretive nuclear blast that exposed unknowing doctors to radiation.

As we approach the holiday season, please consider making a one-time donation — or better still a recurring donation — to The Moscow Times to help us continue producing vital, high-quality journalism about the world’s largest country.