Support The Moscow Times!

State TV Puts Neutral Spin on Duma Vote Protests

Tens of thousands rallying against United Russia and Vladimir Putin in an event state TV presented as largely apolitical. Vladimir Filonov

Much to the surprise of observers and regular Russian television viewers, state-run channels gave substantial coverage to Saturday's anti-government rallies in Moscow and other cities — even if they still managed to present the protests as insignificant, apolitical events.

All three top channels included coverage about the rallies in their evening reports and highlighted them on their Sunday analytical news shows, but their tone varied substantially from that of foreign media.

Russian reports pictured the rallies as specifically anti-fraud protests advocating fair elections, while completely ignoring the chants of "Putin must go!" by the thousands of attendees. In fact, the only mention of the authorities at all were comments from President Dmitry Medvedev and Prime Minister Vladimir Putin calling the protests "a normal phenomenon" of a democratic society.

Prime-time anchorman Pyotr Tolstoi of Channel One said Sunday that "the rally can be hardly called political" and "people just wanted to voice their position." The report that followed made the event look as if people had gathered to call for fair elections and nothing else.

The reports also made scant mention about who organized them. Tolstoi said people were brought together by "unregistered parties and movements" without elaborating.

Maybe for the first time in years, opposition leaders like Boris Nemtsov, Vladimir Ryzhkov and Eduard Limonov appeared on state television. The reports, however, omitted that prominent ex-NTV anchorman Leonid Parfyonov called for press freedom at the rally.

The coverage stood in stark contrast to how earlier manifestations of public rancor were handled. The mass protest at Chistiye Prudy the day after the contested State Duma elections — resulting in hundreds of arrests, including those of journalists — was widely ignored by the top television channels.

Channel One, Rossia and NTV did later show brief clips from the rally. But even those reliably pro-Kremlin mastodons were unable to turn a blind eye to Saturday's event.

"There is a feeling that the Kremlin has principally agreed both on the meeting and its coverage," an NTV employee was quoted as saying by

Still, it might not have happened.

On Saturday, Kommersant daily reported that NTV news anchorman Alexei Pivovarov had refused to host the evening broadcast that day unless the channel covered the multicity protests. An NTV spokesperson later denied the report to RIA-Novosti, but an NTV reporter, speaking on condition of anonymity, confirmed to The Moscow Times that the conflict did indeed take place.

In the days prior to the elections, NTV sparked outrage for a one-sided report heavily critical of Golos, the only independent elections watchdog in the country, depicting it as a Western-sponsored organization aimed at shaking political stability in Russia.

The other two big national TV stations, Channel One and Rossia, did not have a visible presence during the rally at Bolotnaya Ploshchad. The only sign of them was a reporter spotted carrying a lightweight camera bearing a tiny "Rossia" logo.

The NTV crew member said both channels had sent individual "mobile reporters" instead of full-fledged crews.

"They're afraid of being harassed," he said on condition of anonymity because he was not allowed to speak to the media.

Staff writer Nikolaus von Twickel contributed to this report.

… we have a small favor to ask.

As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just 2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.


Read more