Support The Moscow Times!

Gazprom Set to Lose Stake in Turkey's Akfel Holding – Reports

Gazprom Chief Executive Officer Alexei Miller Maxim Shemetov / Reuters

Russian energy Gazprom may lose its biggest asset in Turkey, the Kommersant newspaper reported Tuesday.

The Turkish authorities took over the Akfel holding – the country’s largest private gas importer – in early December, over suspicions that it could have links to the Gulen movement.

The holding owns Akfel Gas, Avrasia and Enerco, all of which hold contracts with Gazprom.

The Russian firm provides the companies with 5.25 billion cubic meters of gas each year, making up approximately a fifth of all Russian gas deliveries to the county.


Read more from The Moscow Times: Putin calls assassination of Russian ambassador to Turkey a "provocation"

The Akfel Holding and Gazprombank own a 60 percent joint venture in both Avrasia and Enerco overall. The Gazprom group also owns a minority stake in the Akfel Holding itself.

Gazprom’s shares have been in limbo since the takeover despite Russian negotiation attempts, Kommersant reported. The Turkish Deposit Insurance Fund (TMSF) then reached out to shareholders informally, telling them that the state organization would be “taking over" the shareholder role, several unnamed sources told Kommersant.

Gazprom will now likely be forced to negotiate a new deal on gas supplies to private importers in 2017, Kommersant reported.

Both Gazprom and Akfel declined to comment on the report.

The Gulen movement is an Islamic transnational group led by Turkish preacher Fethullah Gulen. The group is banned within Turkey, and Gulen has lived in the United States since 1999.

The group was blamed by the Turkish government for a coup attempt against the country’s leader, Recep Erdogan, in July 2016. Hundreds of teachers, journalists, and other officials have been arrested in the aftermath of the coup.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more