Support The Moscow Times!

Russian Stake in Euronews Frozen Over Yukos Case

VGTRK first bought shares in Euronews in 2001, after which the channel began broadcasting in Russia.

A stake in French broadcaster Euronews owned by a Russian state media company has been frozen as part of a $50 billion damages case brought by ex-shareholders in defunct oil Russian firm Yukos, the media company said Thursday.

Pyotr Fyodorov, an executive at the All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company (VGTRK), Russia's largest media group, said the company's 7.5 percent stake in Euronews had been frozen following a court order, the RIA Novosti news agency reported.

The move comes after an arbitration court in The Hague last year ordered Russia to pay $50 billion in damages to former shareholders of Yukos, which was dismembered and largely nationalized in the mid-2000s after its billionaire owner, Mikhail Khodorkovsky, was jailed on charges of tax evasion. Russia refused to carry out the court's decision.

Fyodorov said the seizure of the assets would not affect VGTRK's operations or its collaboration with Euronews. The change means that VGTRK cannot sell the stake, but “we weren't planning to,” RIA quoted him as saying.

VGTRK first bought shares in Euronews in 2001, after which the channel began broadcasting in Russia.

The asset freeze follows previous seizures of Russian property in France and Belgium earlier this year in connection with the Yukos case, and the Kremlin on Thursday said it would not go unanswered.

“Legal efforts to protect the legitimate interests of Russia and its property are being taken," Kremlin spokesman Dmitry Peskov was quoted by RIA as saying.

Russia's upper parliament, the Federation Council, on Wednesday passed legislation to allow the seizure of assets owned by foreign governments on Russian territory. These are currently immune from arrest.

The law was designed to enable Moscow to retaliate to actions against Russian assets abroad. It awaits President Vladimir Putin's signature before becoming law.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more