×
Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

Russia to Fund Crimean Tatar TV After Forcing Independent Channel to Close

A member of the local Tatar community waving a Ukrainian flag in protest of secession from Ukraine.

An independent television station run by Crimean Tatars that was taken off air this month will be replaced by a Russian government-sponsored channel, Crimean Prime Minister Sergei Aksyonov said this week.

Given the Russian government's practice of keeping a tight grip on television news, the new channel could be used as a powerful tool to mollify Tatars, many of whom reject Russia's annexation of Crimea from Ukraine last year.

The Tatar channel ATR, which broadcast in Russian, Ukrainian and Crimean Tatar, went off air on April 1 after its attempts to register for a broadcast license with Russian authorities were repeatedly rejected. The channel had occasionally been critical of the new authorities.

Aksyonov said Tuesday that Moscow would spend 177 million rubles ($3.5 million) on the new channel, which could begin broadcasting within weeks, news website Gazeta.ru reported.

He said former ATR employees would be welcome to join the project — provided they toe the political line.

“There are only restrictions for people who don't recognize the reunion of Crimea with Russia,” Gazeta.ru quoted him as saying.

Since taking power last year amid Russia's armed takeover of Crimea, Aksyonov has sought to clamp down on pro-Ukrainian views. The vast majority of Crimeans support the region's accession to Russia, but many Tatars, who make up around 10 percent of the population, opposed the annexation for fear of repression under Moscow's rule.

The entire Tatar population was deported from Crimea by the Soviet government in the 1940s over accusations that they had colluded with the Nazis. The community was not allowed to return until the late 1980s.

In the run-up to ATR's closure, Aksyonov said the existence of a channel that created social tension by giving hope that Crimea would return to Ukraine was “unacceptable.”

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more