', Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russia to Fund Crimean Tatar TV After
Forcing Independent Channel to Close

By The Moscow Times

April 15,2015

A member of the local Tatar community waving a Ukrainian flag in protest of secession from Ukraine.

An independent television station run by Crimean Tatars that was taken off air this month will
be replaced by a Russian government-sponsored channel, Crimean Prime Minister Sergei
Aksyonov said this week.

Given the Russian government's practice of keeping a tight grip on television news, the new
channel could be used as a powerful tool to mollify Tatars, many of whom reject Russia's
annexation of Crimea from Ukraine last year.

The Tatar channel ATR, which broadcast in Russian, Ukrainian and Crimean Tatar, went off
air on April 1 after its attempts to register for a broadcast license with Russian authorities
were repeatedly rejected. The channel had occasionally been critical of the new authorities.

Aksyonov said Tuesday that Moscow would spend 177 million rubles ($3.5 million) on the new


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

channel, which could begin broadcasting within weeks, news website Gazeta.ru reported.

He said former ATR employees would be welcome to join the project — provided they toe the
political line.

“There are only restrictions for people who don't recognize the reunion of Crimea with
Russia,” Gazeta.ru quoted him as saying.

Since taking power last year amid Russia's armed takeover of Crimea, Aksyonov has sought to
clamp down on pro-Ukrainian views. The vast majority of Crimeans support the region's
accession to Russia, but many Tatars, who make up around 10 percent of the population,
opposed the annexation for fear of repression under Moscow's rule.

The entire Tatar population was deported from Crimea by the Soviet government in the 1940s
over accusations that they had colluded with the Nazis. The community was not allowed to
return until the late 1980s.

In the run-up to ATR's closure, Aksyonov said the existence of a channel that created social
tension by giving hope that Crimea would return to Ukraine was “unacceptable.”

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2015/04/15/russia-to-fund-crimean-tatar-tv-after-forcing-independe
nt-channel-to-close-a45778



