×
Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

Russia Could Turn U.S. into 'Radioactive Ashes,' State TV Anchor Says

Kiselyov speaking on his news program on state television on Sunday.

An anchor on state-run television threatened that Russia could "turn the U.S. into radioactive ashes" and showed a simulation of a Russian nuclear strike during his program on the U.S. response to Russia's interference in Ukraine.

Dmitry Kiselyov, who hosts a current affairs talk show on the Rossiya television network and heads a new Kremlin-backed news agency, accused U.S. President Barack Obama of supposedly dithering in talks with President Vladimir Putin, and suggested on his Sunday program that the U.S. leader was intimidated by his Kremlin opponent, who is "not an easy one."

"And Russia is the only country that could really turn the U.S. into radioactive ashes," Kiselyov said, against the backdrop of a mushroom cloud from a nuclear blast appearing on a huge screen behind him.

Kiselyov also suggested that threats of a nuclear strike were coming from the Kremlin.

"I do not know if this is a coincidence or what, but here was Obama calling Putin on Jan. 21 — probably, again trying to pressure somehow — and the very next day, on Jan. 22, the official media outlet of the Russian government ran an article that spelled out in simple terms how our system of nuclear response works," he said.

While Kiselyov's comment suggested that Obama's Jan. 21 call had to do with the Ukrainian crisis, an earlier statement from the White House said the U.S. leader spoke to Putin on that day to wish him a "safe and secure" Olympics in Sochi.

The Kremlin has unleashed a large-scale propaganda war over Moscow's takeover of Crimea and the peninsula's referendum on Sunday, in which more than 90 percent of voters cast supported seceding from Ukraine to Russia, according to preliminary results released by Crimea's pro-Russian administration.

The promotion by state-run television of the Kremlin's views has also helped Putin's approval ratings in the country to soar to 72 percent this month, a recent survey by the Levada pollster showed.

The number of respondents who said they would like to see Putin as Russia's president for a fourth term increased this month to 32 percent, from 26 percent in in April, 2013, while the number of people who said they would like the job to go to a "person who proposes a different solution to Russia's problems" declined from 41 percent to 31 percent over the same period.

The poll, conducted on March 7-10 among 1,603 people around Russia, gave a margin of error of 3.4 percentage points.

Contact the author at newsreporter@imedia.ru

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more