Support The Moscow Times!

What the Papers Say, Oct. 21, 2013

Kommersant


1. Vladislav Novy et al. report headlined "Federal security server" says that in accordance with the Federal Security Service's demands, all internet providers will be obliged to install equipment to record and store internet traffic at least for 12 hours as from July 1, 2014. The secret services will have direct access to the information; pp 1, 3 (936 words).


2. Vyacheslav Kozlov interview headlined "There should be civilized whip" with Federal Migration Service head Konstantin Romodanovsky speaking on recent riots in Moscow's Biryulyovo district and plans to step up control over labor migration; pp 1, 4 (2,617 words).


3. Natalya Gorodetskaya et al. report headlined "Yury Chaika being distracted from NGOs" says the presidential human rights council is to ask Prosecutor General Yury Chaika to suspend inspections of NGOs' activities until the Constitutional Court considers the legality of the law on foreign-funded NGOs; pp 1, 3 (757 words).


4. Ksenia Leonova and Alexander Igorev article headlined "Central Bank to listen to market" says the financial markets service of the Central Bank is going to have access to the investigative information on the market players whom the financial regulator considers to be potentially unscrupulous; pp 1, 10 (787 words).


5. Maxim Ivanov article headlined "Vladimir Putin being approved in new way" says a survey by the state pollster VTsIOM has shown that Russians now value President Vladimir Putin's political experience most; p 2 (511 words).


6. Sergei Goryashko et al. report headlined "Federal powers being placed in regions" says First Deputy Prime Minister Igor Shuvalov has publicly supported the idea to provide regional authorities with greater powers and, at the same time, with responsibilities; p 2 (753 words).


7. Unattributed article in the "Direct speech" column polls Russian politicians and public figures on the FSB's plan to take the Russian section of the internet under control; p 3 (528 words).


8. Viktor Khamrayev report "FMS comes to interrogation" says that a United Russia deputy has tabled with the State Duma a bill saying that the Federal Migration Service (FMS) should have a right to carry out interrogations in order to jointly with the Interior Ministry fight against illegal migration; p 5 (650 words).


9. Olga Kuznetsova article headlined "Iraqi Shi'i go to Syria" says that groups of Iraqi Shi'i have joined the Syrian government forces fighting against rebels, and features a Russian expert comments; p 7 (438 words).


10. Galina Dudina interview with Elisabeth Guigou, head of the international affairs committee of the French National Assembly, speaking on the ways out of the Syrian conflict and prospects for the international conference on Syria; p 7 (626 words).


11. Sergei Strokan article headlined "Russia and India feel being in one submarine" says the Indian prime minister is to hold talks with Putin in Moscow today. The two countries' leaders will focus on military cooperation; p 7 (687 words).


Nezavisimaya Gazeta


1. Konstantin Remchukov and Roza Tsvetkova interview headlined "We compete not with Ryazan or Ulyanovsk, but with London, Paris, New York" with Mayor Sergei Sobyanin speaking on prospects for the development of Moscow and his personal plans; pp 1, 4-5 (1,558 words).


2. Viktoria Panfilova article headlined "U.S. does not leave Manas" says that as the U.S. is redeploying its air base from Kyrgyzstan to Romania, it will set up its southern air defense system facility in Bishkek; pp 1, 8 (937 words).


3. Yekaterina Trifonova article headlined "Biryulyovo migrants rush to Moscow Region" says that following riots in Biryulyovo, migrant workers have rushed to the Moscow region town Dolgoprudny where a large vegetable market is operating; pp 1, 3 (677 words).


4. Igor Naumov article headlined "Labor Ministry pledges to put end to pension levelling" says a new pension reform makes the amount of pension savings dependent on the work experience and the wage level; pp 1-2 (721 words).


5. Vladimir Mukhin article headlined "Russian base in Armenia to have mobility added" says Russia is upgrading its military base in Armenia to have greater capabilities in the South Caucasus; pp 1-2 (748 words).


6. Darya Tsilyurik article headlined "While leaving Afghanistan, U.S. strengthens Pakistan" says the U.S. has resumed providing military support to Pakistan and allocated $1.6 billion to Islamabad; pp 1, 9 (598 words).


7. Editorial headlined "Biryulyovo wedge" criticises Azeri reaction to the way the Russian authorities are handling the Biryulyovo rioting scandal and notes that Moscow and Baku should not quarrel over the crime committed by an Azeri migrant; p 2 (509 words).


8. Aleksey Gorbachev article headlined "Coordination Council to be elected by New Year" says the election of the opposition Coordination Council is likely to be held in early January 2014; p 3 (534 words).


9. Pavel Krug report "Religions do not need attorney-general" says that the Kremlin has hinted that a state agency for interfaith relations may be set up; p 3 (700 words).


10. Sergei Kulikov report "Beijing gets to Siberian hydrocarbons" says that the Chinese expansion in Russia's eastern regions is changing. Whereas earlier Beijing used to buy Russian energy resources, now Chinese state companies negotiate a right to develop deposits in Russia; p 6 (800 words).


11. Vladimir Skosyrev article headlined "Russia and India aim to strengthen partnership" looks at the Russian-Indian summit that begins in Moscow today; p 9 (900 words).


Izvestia


1. Anastasia Alekseyevskikh article headlined "Threat of U.S. default creates risk of sanctions for Russian bankers" says the U.S. Tax Service is going to publish a list of banks that will provide information on U.S. taxpayers to avoid paying a 30-percent tax. Banks not included in the list are facing sanctions. However, Russia has not signed the relevant agreement with the U.S. so far. The talks on the agreement were suspended due to the threat of the U.S. default and the U.S. Congress crisis; pp 1, 5 (722 words).


2. Petr Kozlov and Dmitry Runkevich article headlined "Federation Council asks interior minister to check far right organizations" says that Federation Council senator Konstantin Dobrynin has asked Interior Minister Vladimir Kolokoltsev to monitor the activities of far right and nationalist organizations. The request was made following riots in Biryulyovo; pp 1-2 (497 words).


3. Alexandra Yermakova article headlined "Rostec to locate facility manufacturing electronics for T-50 in Ryazan" says that large-scale upgrading of Ryazan Instrument Plant is under way. It will manufacture state-of-the-art equipment for military hardware such as T-50 fighter jets; pp 1-2 (416 words).


4. Maria Kiseleva interview "We must create competitive aircraft" with Sergei Chernyshov, executive director from the Central Aerohydrodynamics Institute (TsAGI), speaking on the aircraft-2020 project aiming to develop a new Russian passenger aircraft; pp 1, 5 (860 words).


5. Anastasia Kashevarova and Yelena Teslova article headlined "Presidential administration to complete amnesty draft" says the amnesty plan drafted by the presidential human rights council is to be revised and approved by the presidential administration; pp 1, 4 (1,041 words).


6. Svetlana Subbotina report "It is planned to introduce indicator to employ migrant workers" says that the State Duma plans to reform the system of assignment of quotas for the jobs of labor migrants; p 3 (850 words).


7. Yelena Nikitina article headlined "They suggest that air defense be merged" says the State Duma has come up with a proposal to set up a new division within the Armed Forces to unite all types of air defense forces under a single command; p 5 (496 words).


8. Aleksey Krivoruchek article headlined "Artificial intelligence to be entrusted with command of troops" says the Sozvezdiye concern is to develop a robotic system of troops command to be equipped with drones; automated mortars and anti-aircraft systems; p 6 (510 words).


9. Konstantin Volkov article headlined "Iran pledges to let IAEA inspectors in" says experts are optimistic over the talks on the Iranian nuclear problem in Geneva. The proposals by the Iranian side allow the IAEA to send its inspectors to Iran. Article features Russian experts' comments; p 7 (639 words).


10. Darya Tsoy et al. report "Turkey may become closer to Russia" says that Putin will meet his Turkish counterpart in Moscow in November; p 7 (1,000 words).


11. Maria Gorkovskaya and Darya Tsoy article headlined "Dutch deputies ask monarch not to go to Moscow" says the incident with the burglary of the house where Russian diplomats live in The Hague has further spoiled the Russian-Dutch relations and may affect the Russian trade with the Netherlands; p 8 (526 words).


12. Yury Matsarsky report "U.S. receives new secretary of homeland security" says that Jeh Johnson has been appointed the U.S. secretary of homeland security and features a Russian analyst's comment; p 8 (800 words).


Vedomosti


1. Mikhail Serov and Yekaterina Kravchenko article headlined "Rosneft to give China access to Siberian gas" says the Russian state-controlled oil giant Rosneft has given to China's CNPC access to oil and gas extraction in Russia; pp 1, 13 (700 words).


2. Svetlana Bocharova and Alexei Nikolsky article headlined "Migration put on wanted list" says the Federal Migration Service may get new powers in the fight against illegal migration. Its officials will be able to carry out inquiries in illegal migration cases; pp 1-2 (850 words).


3. Editorial headlined "President of habit" says sociologists attribute Vladimir Putin's "teflon" rating to the demand for a symbolic unification figure in Russia amid growing differentiation of society; pp 1, 6 (478 words).


4. Another editorial headlined "Ticket to Russia" comments on Mayor Sergei Sobyanin's proposal to charge labor migrants coming to work in Russia with a special fee. If the measure is adopted, it will become more expensive to hire migrants and businesses using their labour will raise the price of their goods and services, so Russian customers are to pay for labor migrants; p 6 (320 words).


5. Alexei Nikolsky article headlined "Person of week: Orkhan Zeinalov" blames the police and the Federal Security Service for lawlessness in Biryulyovo, which has resulted in crime and riots in this district of Moscow; p 7 (335 words).


6. Anastasia Kornya report "Extremism without degeneration" says that extremists will be banned from setting up public organizations in Russia. The State Duma plans to make a blacklist for the leaders of the organizations that have been earlier closed for extremism; p 2 (600 words).


7. Lilia Biryukova report "Playing truant from end" says that the final meeting of the opposition Coordination Council has been disrupted because of mass truanting; p 3 (700 words).


Rossiiskaya Gazeta


1. Tatyana Shadrina interview "Post will pluck a bank" with Dmitry Strashnov, general director of the Russian Post, speaking on the development of the post service and new services it plans to provide people with; pp 1, 4 (2,000 words).


2. Yury Gavrilov article headlined "Our tank crosses Andes" says a Defense Ministry delegation headed by minister Sergei Shoigu has visited Peru and Brazil; pp 1, 3 (1,400 words).


3. Taras Fomchenkov article headlined "Yuan strives to become reserve currency" says that while the U.S. economy is balancing on the brink of default, the Chinese currency is becoming more powerful. Experts are warning Russia that the yuan may substitute the rouble in Russia's trade with its neighbors; pp 1, 4 (550 words).


4. Yury Gavrilov report "Secret report" looks at a scandal involving Commande-in-Chief of the Russian Ground Troops Colonel-General Vladimir Chirkin; p 3 (700 words).


5. Yekaterina Zabrodina article headlined "Manas to be freed by July" reports on the U.S. closing its air base in Bishkek; p 7 (300 words).


6. Anna Zabrodina report "They advise Berlin that it restore order at home" looks at the way theForeign Ministry has replied to Germany's reproach over recent events in Biryulyovo; p 7 (450 words).


7. Vladislav Vorobyov report "Embassies ready for fight" looks at the recent incidents with diplomats that have worsened Russian-Dutch relations; p 10 (650 words).


Moskovsky Komsomolets


1. Darya Burlakova article headlined "Muscovites turn their back to Hyde-propaganda" says several places in Moscow allocated in analogue to London's Hyde Park for free gatherings are not popular among Muscovites. Opposition activists choose different locations for their rallies; pp 1, 3 (800 words).


2. Mikhail Zubov article headlined "How party will punish Prokhorov for mistakes" says the congress of billionaire Mikhail Prokhorov's Civic Platform party is to be held in Moscow today. The author notes that it will be closed to the press; pp 1-2 (400 words).


3. Andrei Yashlavsky article headlined "Olympics and Baba Yaga. Our time" comments on the gay community's call for the boycott of the Sochi Olympics; pp 1-2 (600 words).


4. Natalya Rozhkova report "His attempt No 3" says the party of protest leader Alexei Navalny, RPR-Parnas, is preparing a founding congress before the end of this year; p 2 (500 words).


Novaya Gazeta


1. Irek Murtazin article headlined "Biryulyovo live" reports on police corruption at the Biryulyovo vegetable market based on wiretapping of a conversation between a businessman and a police officer; pp 2-3 (1,445 words).


2. Kirill Rogov article headlined "Switching points from corruption to national issue" says the riots in Biryulyovo show that Russians have lost trust in the authorities completely and predicts that more people will take to streets of Russian cities; p 7(822 words).


3. Maria Yepifanova interview with former Deputy Foreign Minister Leonid Adamishin speaking about the recent attacks on Russian and Dutch diplomats; p 15 (450 words).


Noviye Izvestia


1. Yulia Savina article headlined "Changing of guard" says a new opposition Coordination Council will be elected in December this year; p 2 (450 words).


2. Elya Grigoryeva article headlined "Transmitting new request" says the Russian Public TV has asked for more financing from the state budget; p 3 (300 words).


Komsomolskaya Pravda


1. Andrei Baranov report headlined "'Opposition's backbone' breaks down" comments on the dissolution of the opposition Coordination Council; p 2 (300 words).


2. Vladimir Vorsobin interview with television journalist Vladimir Solovyov, celebrating his 50th birthday; pp 1, 8 (1,000 words).

Read more

Independent journalism isn’t dead. You can help keep it alive.

As the only remaining independent, English-language news source reporting from Russia, The Moscow Times plays a critical role in connecting Russia to the world.

Editorial decisions are made entirely by journalists in our newsroom, who adhere to the highest ethical standards. We fearlessly cover issues that are often considered off-limits or taboo in Russia, from domestic violence and LGBT issues to the climate crisis and a secretive nuclear blast that exposed unknowing doctors to radiation.

As we approach the holiday season, please consider making a one-time donation — or better still a recurring donation — to The Moscow Times to help us continue producing vital, high-quality journalism about the world’s largest country.