Support The Moscow Times!

What the Papers Say, Oct. 18, 2013


1. Roman Kondratyev and Yegor Popov article headlined "Bo Andersson to exchange GAZ minivan for Lada" says that Bo Andersson, the current head of Oleg Deripaska's GAZ group, may become head of AvtoVAZ; p 1 (512 words).

2. Vyacheslav Kozlov et al. report headlined "Society with unlimited liability" says that the presidential human rights council along with the Public Chamber has initiated a reform of public control in Russia to grant human rights activists unprecedented rights; pp 1, 3 (811 words).

3. Olga Shestopal and Yevgeny Khvostik article headlined "Poverty in debt" looks at the official statistics of citizens' debt load; p 1 (846 words).

4. Anna Balashova article headlined "Communications and PressMinistry reserves numbers" says that the Communications and Press Ministry has suggested that the opportunity to preserve the number when changing mobile operator should be applied to landline phone numbers as well; p 1 (657 words).

5. Viktor Khamrayev article headlined "Merger of two higher courts called destructive" says that the participants in the Open Tribune discussion agreed that the president's initiative on merging the Supreme Court and the Supreme Arbitration Court will destroy all the achievements of the Russian justice system over the past 20 years; despite this they did not oppose the merger; p 2 (583 words).

6. Maxim Ivanov article headlined "Scope of work expanded for Federal Security Service" says that the government has tabled a bill to enable the Federal Security Service to investigate cases involving threats to Russia's information security; p 3 (372 words).

7. Grigory Tumanov article headlined "Peacemakers enter Arctic Sunrise case" says that 11 Nobel Peace Prize winners have asked President Putin to drop piracy charges against Greenpeace activists arrested for attempted attack on Prirazlomnaya oil platform; p 3 (504 words).

8. Petr Netreba et al. report headlined "Almost everything clear in pension formula" says that the government has approved another set of bills regulating the operation of the pension system beginning from 2015; p 6 (701 words).

9. Sergei Strokan article headlined "Barack Obama gains some time" says that the confrontation between Obama's administration and the U.S. Congress on the budget and the state debt ceiling was settled hours before the financial default deadline. Some perceived the outcome as the defeat of the president's opponents, whereas others warn that the Republicans have obtained a powerful tool to hamper the president's reforms; p 7 (511 words).

10. Olga Kuznetsova article headlined "EU does not hurry to expand" looks at the European Commission's report on the EU's expansion; p 7 (439 words).

11. Sergei Sidorenko and Yelena Chernenko article headlined "Ukraine and Europe reach deal on Tymoshenko" says that Ukraine and the EU have agreed on a scenario for Ukrainian former Prime Minister Yulia Tymoshenko's release: Tymoshenko may be pardoned but will have to pay a fine; p 7 (581 words).

12. Konstantin Eggert interview with Lithuanian Foreign Minister Linas Linkevicius "'I would call on my Russian colleagues to treat neighbours with respect'" where he speaks about the trade conflict with Russia and its outcomes; p 7 (559 words).

13. Dmitry Tratas article headlined "Rules of game" says that the decision on the U.S. state debt ceiling has been postponed till January and contemplates the prospects of the U.S. default; p 9 (361 words).

14. Anna Solodovnikova et al. report headlined "Yukos wins over Rosneft again" says that former Yukos managers have won yet another case against Rosneft in a New York court; p 9 (538 words).

15. Sergei Goryashko et al. article entitled "Moscow and St. Petersburg placed in unique position" says the two capital cities have a right to name the number of single-seat mandate holders in parliaments; p 2 (500 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Vladimir Ivanov article headlined "Norwegians' military enthusiasm suits NATO" says that Norway will increase its military budget again next year; pp 1-2, (711 words).

2. Yekaterina Trifonova article headlined "Migration Service head offers programme to counter illegal migration" says that head of the Federal Migration Service Konstantin Romodanovsky has put forward a number of initiatives aimed to toughen migration rules, including criminal liability for employers who violate the migration legislature and a ban to re-sell quotas for labour migrants; pp 1,3 (901 words).

3.Alexandra Samarina article headlined "Officials get out of hand without Surkov" says that upon the Kremlin's request the State Duma has drafted a bill to impose punishment for officials who do not fulfil presidential decrees on time; pp 1, 3 (867 words).

4. Ivan Rodin article headlined "State Duma working at political mistakes" says that the United Russia party keeps changing the party and electoral legislature in its favour; pp 1,3 (907 words).

5. Olga Loginova article headlined "Sochi residents getting ready for transport blockade" looks at the procedure motorists will have to go through to get permits to enter Sochi during the Winter Olympics-2014; pp 1,6 (801 words).

6. Sokhbet Mamedov article headlined "Wahhabis exposed in Azerbaijan" says that the number of Wahhabis in Azerbaijan is growing and they tend to put up armed resistance more often; pp 1,7 (570 words).

7. Editorial headlined "Leader projects instead of ordinary parties" says that by ousting opposition leaders Alexei Navalny and Mikhail Prokhorov out of politics and involuntarily making their projects more popular at the expense of pro-authorities parties harm the entire political system and discourage people from taking an active part in the country's political life; p 2 (510 words).

8. Alexei Fenenko article headlined "Carte blanche. Paris and London set sights on Middle East" says that as the U.S. is reducing its aid to Egypt, Britain and France are getting increasingly concerned about stability in the Middle East, namely, about the safety of the Suez Canal; p 3 (688 words).

9. Igor Naumov article headlined "Elvira Nabiullina not ready to lower rates" says that the Central Bank promises to ease its monetary policy but only in the future and on condition that inflation slows down; p 4 (820 words).

10. Sergei Kulikov article headlined "Looking for energy independence on Black Sea bottom" says that Kiev's aspirations for energy independence from Russia have resulted in the exploration of the Black Sea offshore with the help of foreign partners; p 4 (732 words).

11. Alexei Khaytun article headlined "Arctic does not stand haste" says that Russian hydrocarbons production in the Arctic is on the point of marginal development and looks at the challenges it faces and its prospects; p 5 (1m258 words).

12. Svetlana Gamova article headlined "Chisinau wants to break peace agreement with Moscow" says that the Moldovan authorities are planning to sign an association agreement with the EU and then withdraw from the 1992 agreement under which Russian peacemaking forces entered the Dniester region and declared the region an occupied territory; p 7 (717 words).

13. Tatyana Ivzhenko article headlined "Europe does not know what to do with Ukraine" says that the EU has postponed making the final decision on signing an association agreement with Ukraine until 18 November as the issue of Ukrainian former Prime Minister Yulia Tymoshenko remains unsettled; p 7 (885 words).

14. Artur Blinov article headlined "U.S. averts default at eleventh hour" says that the U.S. Congress and the president managed to come to agreement on the budget. Experts forecast that the budget argument will continue next year; p 8 (679 words).

15. Yevgenia Novikova article headlined "Tehran and 5+1 group expanding opportunities" says that the Geneva talks on the Iranian nuclear programme has not resulted in a breakthrough but offered hope. Meanwhile, Israel and Sunni monarchies are going to all lengths to prevent Iran's rapprochement with the U.S.; p 8 (710 words).


1. Bela Lyauv article headlined "Ziad Manasir to deal with transfer hubs in Moscow" says that Gazprom's biggest contractor Ziad Manasir will invest almost 180 billion rubles in the construction of transfer hubs in Moscow; p 1 (522 words).

2. Editorial headlined "Elections becoming archaic" says that judging by the amendments to the electoral laws the authorities are not ready to give up the idea of regulating elections and are only changing tools; pp 1, 3 (400 words).

3. Andrei Babitsky article headlined "Bad news: Moses' law" says that the State Duma has passed in the first reading the bill that obliges relatives and friends of terrorists to bear material liability for the damage incurred by a terrorist attack if a check shows that property was acquired as a result of terrorist activity and comments on its consequences; p 7 (422 words).

4. Editorial headlined "Letter to Putin" comments on the letter of Nobel Peace Prize winners to the Russian president in which they asked him to drop piracy charges against the Greenpeace activists and looks at its prospects; p 6 (379 words).

5. Polina Khimshiashvili article headlined "Tymoshenko's treatment trusted to parliament" says that the Ukrainian president has stated that if the parliament approves the bill to enable prisoners to get medical treatment abroad, he will sign it. The law will make Tymoshenko's release possible; p 3 (317 words).

6. Lilia Biryukova article headlined "Monitoring for Biryulevo" says that President Putin is to chair a session of the presidential council on inter-ethnic relations in Ufa on Oct. 22; p 2 (557 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Timofei Borisov interview with Emergency Situations Minister Vladimir Puchkov headlined "Heaven-sent click" where he speaks about the severe flooding in the Far East and the elimination of its consequences; pp 1, 9 (2,100 words).

2. Alexander Gasyuk and Igor Dunayevsky article headlined "Default postponed until new year" says that U.S. congressmen gave in and voted for an increase of the U.S. state debt ceiling several hours before the default deadline; pp 1,8 (600 words).

3. Tamara Shkel article headlined "Parties offered to share" says that the Federation Council has tabled a bill to bring back the "against all candidates" option to ballot papers; p 3 (500 words).

4. Vladislav Vorobyov article headlined "Uranium deal" says that Moscow is content with the outcomes of the Geneva talks on the Iranian nuclear programme; p 8 (200 words).

5. Pavel Dulman article headlined "Tymoshenko estimated in millions" says that Kiev and Brussels seem to have agreed on the conditions of Yulia Tymoshenko's release: Tymoshenko will be pardoned if she pays a 200m-dollar fine, the court established; p 9 (300 words).

6. Yekaterina Dobrynina article headlined "We love them when they work, otherwise we do not" looks at a study of migration situation in Russia and reasons behind tension in inter-ethnic relations; p 11 (800 words).

7. Mikhail Barshchevsky interview with Russian ombudsman Vladimir Lukin entitled "Ombudsman starts with 'A' letter" in which Lukin says why he has been awarded the highest accreditation status in the UN as well as ponders on peculiarities of an ombudsman's job in Russia; p 6 (1,200 words).


1. Alena Sivkova article headlined "All-Russia People's Front checking 'grey' state contracts" says that the All-Russia People's Front has started checking state and municipal purchases; p 1 (704 words).

2. Svetlana Subbotina and Alexander Yunashev article headlined "Migration ombudsman may appear in Russia" looks ahead at the session of the presidential council on interethnic relations to take place in Ufa on Oct. 22; p 1 (432 words).

3. Sergei Podosenov article headlined "Some 62 percent of Russians approve of Putin" says that 47 percent of the polled consider Putin's political experience his most attractive feature; p 2 (553 words).

4. Natalya Bashlykova article headlined "Dmitry Medvedev's governors running out of credit" says that governors of several regions may have to resign ahead of time; p 3 (1,189 words).

5. Yury Matsarsky and Igor Yavlyansky article headlined "Republicans give in to Barack Obama" features experts' comments on the budget deal the U.S. Congress and the president reached a few hours before the financial default deadline; p 7 (660 words).

6. Stanislav Khatuntsev article headlined "Libya. There is no country" looks at the situation in Libya and its prospects; p 8 (992 words).

7. Maxim Sokolov article headlined "Power limit" comments on the reasons behind the acute reaction to the riots in Moscow's Biryulyovo district; p 8 (666 words).

8. Svetlana Povoraznyuk article entitled " Mikhail Gutseryev ready to finance Sergei Dorenko's new project" says that tycoon Gutseriev together with journalists Sergei Dorenko and Vladimir Mamontov are setting up a new radio station specializing in talk shows. The tycoon was the first to bring forward the idea but no decision has been taken yet; p 6 (300 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Igor Karmazin article headlined "Fingerprinting in clouds" comments on State Duma's initiatives in response to riots on ethnic grounds in Moscow's Biryulyovo district; pp 1, 3 (365 words).

2. Kirill Saltykov article headlined "Orkhan Zeinalov has 'change of heart' and pleads not guilty" says that a Moscow court has arrested Zeinalov suspected of Yegor Shcherbakov's murder which resulted in riots in Biryulevo district; pp 1, 3 (709 words).

3. Stanislav Belkovsky article headlined "Non-Russia" comments on Russian-Ukrainian relations ahead of Ukraine's signing of association agreement with the EU; p 3 (1,204 words).

4. Anton Kalyutich article entitled "Doloprudny is where Biryulyovo is" says in search of new vegetable storage facilities instead of Biryulyovo owners transfer goods to other warehouses of Moscow Region; p 3 (200 words).

RBC Daily

1. Unattributed article headlined "Pension of general welfare" says the government has approved the version of the pension reform proposed by the Labor Ministry; pp 1, 3 (700 words).

2. Ivan Petrov article headlined "FSB to look at internet terrorism" says the government has proposed a bill to allow the Federal Security Service (FSB) to search offices of IT companies and read e-mails of cyber-criminals; p 2 (600 words).

3. Yulia Yakovleva article headlined "Russia needs to reset itself and to deport all migrants" says lawmakers and experts have discussed control over labor migration, and quotes some of the discussion participants; p 2 (500 words).

4. Yulia Yakovleva article headlined "Lady — forward" says the United Russia party has decided to nominate the head of its Moscow branch, Irina Belykh, for a seat in the parliament; p 3 (400 words).

5. Vladimir Pavlov op-ed headlined "U.S. circus" describes the U.S. shutdown developments as a political show; p 4 (500 words).

6. Yevgeny Krasnikov article headlined "Temporarily connected" says Russian businessman Alexei Mordashov has become one of the owners of the Tele2 Rossia telecommunications company; p 8 (300 words).

Novaya Gazeta

1. Nina Petlyanova article headlined "St. Petersburg. Staged Biryulyovo" says Nazis have staged two ethnic crimes in St. Petersburg; p 2 (500 words).

2. Maria Yepifanova and Anastasia Lvova article headlined "One, two, take him" reports the developments following the ethnic unrest in Moscow's Biryulevo district, and says that police catch criminals better when there is a threat of a mass riot; pp 2-3 (1,000 words).

3. Yevgeny Feldman article headlined "With things to exit. Out of big politics" says opposition politician Alexei Navalny has been banned from participating in elections for at least five years; p 4 (700 words).


1. Alexander Protsenko article headlined "This sweet word — manpower" says Russia will have illegal immigrants as long as they are profitable for employers; pp 1-2 (900 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Anastasia Koretska article headlined "Snowden's father: 'I advised son to stay in Russia'" says Lon Snowden, the father of U.S. intelligence leaker Edward Snowden, has advised his son to stay in Russia; p 4 (200 words).

… we have a small favor to ask.

As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just 2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.


Read more