
What the Papers Say, Oct. 18, 2013
By The Moscow Times

October 18, 2013

Kommersant

1. Roman Kondratyev and Yegor Popov article headlined "Bo Andersson to exchange GAZ
minivan for Lada" says that Bo Andersson, the current head of Oleg Deripaska's GAZ group,
may become head of AvtoVAZ; p 1 (512 words).

2. Vyacheslav Kozlov et al. report headlined "Society with unlimited liability" says that
the presidential human rights council along with the Public Chamber has initiated a reform
of public control in Russia to grant human rights activists unprecedented rights; pp 1, 3 (811
words).

3. Olga Shestopal and Yevgeny Khvostik article headlined "Poverty in debt" looks at the
official statistics of citizens' debt load; p 1 (846 words).

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


4. Anna Balashova article headlined "Communications and PressMinistry reserves numbers"
says that the Communications and Press Ministry has suggested that the opportunity
to preserve the number when changing mobile operator should be applied to landline phone
numbers as well; p 1 (657 words).

5. Viktor Khamrayev article headlined "Merger of two higher courts called destructive" says
that the participants in the Open Tribune discussion agreed that the president's initiative
on merging the Supreme Court and the Supreme Arbitration Court will destroy all
the achievements of the Russian justice system over the past 20 years; despite this they did
not oppose the merger; p 2 (583 words).

6. Maxim Ivanov article headlined "Scope of work expanded for Federal Security Service" says
that the government has tabled a bill to enable the Federal Security Service to investigate
cases involving threats to Russia's information security; p 3 (372 words).

7. Grigory Tumanov article headlined "Peacemakers enter Arctic Sunrise case" says that 11
Nobel Peace Prize winners have asked President Putin to drop piracy charges against
Greenpeace activists arrested for attempted attack on Prirazlomnaya oil platform; p 3 (504
words).

8. Petr Netreba et al. report headlined "Almost everything clear in pension formula" says that
the government has approved another set of bills regulating the operation of the pension
system beginning from 2015; p 6 (701 words).

9. Sergei Strokan article headlined "Barack Obama gains some time" says that
the confrontation between Obama's administration and the U.S. Congress on the budget
and the state debt ceiling was settled hours before the financial default deadline. Some
perceived the outcome as the defeat of the president's opponents, whereas others warn that
the Republicans have obtained a powerful tool to hamper the president's reforms; p 7 (511
words).

10. Olga Kuznetsova article headlined "EU does not hurry to expand" looks at the European
Commission's report on the EU's expansion; p 7 (439 words).

11. Sergei Sidorenko and Yelena Chernenko article headlined "Ukraine and Europe reach deal
on Tymoshenko" says that Ukraine and the EU have agreed on a scenario for Ukrainian former
Prime Minister Yulia Tymoshenko's release: Tymoshenko may be pardoned but will have
to pay a fine; p 7 (581 words).

12. Konstantin Eggert interview with Lithuanian Foreign Minister Linas Linkevicius "'I would
call on my Russian colleagues to treat neighbours with respect'" where he speaks about



the trade conflict with Russia and its outcomes; p 7 (559 words).

13. Dmitry Tratas article headlined "Rules of game" says that the decision on the U.S. state
debt ceiling has been postponed till January and contemplates the prospects of the U.S.
default; p 9 (361 words).

14. Anna Solodovnikova et al. report headlined "Yukos wins over Rosneft again" says that
former Yukos managers have won yet another case against Rosneft in a New York court; p 9
(538 words).

15. Sergei Goryashko et al. article entitled "Moscow and St. Petersburg placed in unique
position" says the two capital cities have a right to name the number of single-seat mandate
holders in parliaments; p 2 (500 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Vladimir Ivanov article headlined "Norwegians' military enthusiasm suits NATO" says that
Norway will increase its military budget again next year; pp 1-2, (711 words).

2. Yekaterina Trifonova article headlined "Migration Service head offers programme
to counter illegal migration" says that head of the Federal Migration Service Konstantin
Romodanovsky has put forward a number of initiatives aimed to toughen migration rules,
including criminal liability for employers who violate the migration legislature and a ban
to re-sell quotas for labour migrants; pp 1,3 (901 words).

3.Alexandra Samarina article headlined "Officials get out of hand without Surkov" says that
upon the Kremlin's request the State Duma has drafted a bill to impose punishment
for officials who do not fulfil presidential decrees on time; pp 1, 3 (867 words).

4. Ivan Rodin article headlined "State Duma working at political mistakes" says that
the United Russia party keeps changing the party and electoral legislature in its favour; pp 1,3
(907 words).

5. Olga Loginova article headlined "Sochi residents getting ready for transport blockade"
looks at the procedure motorists will have to go through to get permits to enter Sochi during
the Winter Olympics-2014; pp 1,6 (801 words).

6. Sokhbet Mamedov article headlined "Wahhabis exposed in Azerbaijan" says that
the number of Wahhabis in Azerbaijan is growing and they tend to put up armed resistance



more often; pp 1,7 (570 words).

7. Editorial headlined "Leader projects instead of ordinary parties" says that by ousting
opposition leaders Alexei Navalny and Mikhail Prokhorov out of politics and involuntarily
making their projects more popular at the expense of pro-authorities parties harm the entire
political system and discourage people from taking an active part in the country's political
life; p 2 (510 words).

8. Alexei Fenenko article headlined "Carte blanche. Paris and London set sights on Middle
East" says that as the U.S. is reducing its aid to Egypt, Britain and France are getting
increasingly concerned about stability in the Middle East, namely, about the safety of the Suez
Canal; p 3 (688 words).

9. Igor Naumov article headlined "Elvira Nabiullina not ready to lower rates" says that
the Central Bank promises to ease its monetary policy but only in the future and on condition
that inflation slows down; p 4 (820 words).

10. Sergei Kulikov article headlined "Looking for energy independence on Black Sea bottom"
says that Kiev's aspirations for energy independence from Russia have resulted in the
exploration of the Black Sea offshore with the help of foreign partners; p 4 (732 words).

11. Alexei Khaytun article headlined "Arctic does not stand haste" says that Russian
hydrocarbons production in the Arctic is on the point of marginal development and looks
at the challenges it faces and its prospects; p 5 (1m258 words).

12. Svetlana Gamova article headlined "Chisinau wants to break peace agreement with
Moscow" says that the Moldovan authorities are planning to sign an association agreement
with the EU and then withdraw from the 1992 agreement under which Russian peacemaking
forces entered the Dniester region and declared the region an occupied territory; p 7 (717
words).

13. Tatyana Ivzhenko article headlined "Europe does not know what to do with Ukraine" says
that the EU has postponed making the final decision on signing an association agreement
with Ukraine until 18 November as the issue of Ukrainian former Prime Minister Yulia
Tymoshenko remains unsettled; p 7 (885 words).

14. Artur Blinov article headlined "U.S. averts default at eleventh hour" says that the U.S.
Congress and the president managed to come to agreement on the budget. Experts forecast
that the budget argument will continue next year; p 8 (679 words).



15. Yevgenia Novikova article headlined "Tehran and 5+1 group expanding opportunities"
says that the Geneva talks on the Iranian nuclear programme has not resulted in a
breakthrough but offered hope. Meanwhile, Israel and Sunni monarchies are going to all
lengths to prevent Iran's rapprochement with the U.S.; p 8 (710 words).

Vedomosti

1. Bela Lyauv article headlined "Ziad Manasir to deal with transfer hubs in Moscow" says that
Gazprom's biggest contractor Ziad Manasir will invest almost 180 billion rubles in the
construction of transfer hubs in Moscow; p 1 (522 words).

2. Editorial headlined "Elections becoming archaic" says that judging by the amendments
to the electoral laws the authorities are not ready to give up the idea of regulating elections
and are only changing tools; pp 1, 3 (400 words).

3. Andrei Babitsky article headlined "Bad news: Moses' law" says that the State Duma has
passed in the first reading the bill that obliges relatives and friends of terrorists to bear
material liability for the damage incurred by a terrorist attack if a check shows that property
was acquired as a result of terrorist activity and comments on its consequences; p 7 (422
words).

4. Editorial headlined "Letter to Putin" comments on the letter of Nobel Peace Prize winners
to the Russian president in which they asked him to drop piracy charges against
the Greenpeace activists and looks at its prospects; p 6 (379 words).

5. Polina Khimshiashvili article headlined "Tymoshenko's treatment trusted to parliament"
says that the Ukrainian president has stated that if the parliament approves the bill to enable
prisoners to get medical treatment abroad, he will sign it. The law will make Tymoshenko's
release possible; p 3 (317 words).

6. Lilia Biryukova article headlined "Monitoring for Biryulevo" says that President Putin is
to chair a session of the presidential council on inter-ethnic relations in Ufa on Oct. 22; p 2
(557 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Timofei Borisov interview with Emergency Situations Minister Vladimir Puchkov headlined
"Heaven-sent click" where he speaks about the severe flooding in the Far East and the
elimination of its consequences; pp 1, 9 (2,100 words).



2. Alexander Gasyuk and Igor Dunayevsky article headlined "Default postponed until new
year" says that U.S. congressmen gave in and voted for an increase of the U.S. state debt
ceiling several hours before the default deadline; pp 1,8 (600 words).

3. Tamara Shkel article headlined "Parties offered to share" says that the Federation Council
has tabled a bill to bring back the "against all candidates" option to ballot papers; p 3 (500
words).

4. Vladislav Vorobyov article headlined "Uranium deal" says that Moscow is content with
the outcomes of the Geneva talks on the Iranian nuclear programme; p 8 (200 words).

5. Pavel Dulman article headlined "Tymoshenko estimated in millions" says that Kiev
and Brussels seem to have agreed on the conditions of Yulia Tymoshenko's release:
Tymoshenko will be pardoned if she pays a 200m-dollar fine, the court established; p 9 (300
words).

6. Yekaterina Dobrynina article headlined "We love them when they work, otherwise we do
not" looks at a study of migration situation in Russia and reasons behind tension in inter-
ethnic relations; p 11 (800 words).

7. Mikhail Barshchevsky interview with Russian ombudsman Vladimir Lukin entitled
"Ombudsman starts with 'A' letter" in which Lukin says why he has been awarded the highest
accreditation status in the UN as well as ponders on peculiarities of an ombudsman's job
in Russia; p 6 (1,200 words).

Izvestia

1. Alena Sivkova article headlined "All-Russia People's Front checking 'grey' state contracts"
says that the All-Russia People's Front has started checking state and municipal purchases; p
1 (704 words).

2. Svetlana Subbotina and Alexander Yunashev article headlined "Migration ombudsman may
appear in Russia" looks ahead at the session of the presidential council on interethnic
relations to take place in Ufa on Oct. 22; p 1 (432 words).

3. Sergei Podosenov article headlined "Some 62 percent of Russians approve of Putin" says
that 47 percent of the polled consider Putin's political experience his most attractive feature;
p 2 (553 words).



4. Natalya Bashlykova article headlined "Dmitry Medvedev's governors running out of credit"
says that governors of several regions may have to resign ahead of time; p 3 (1,189 words).

5. Yury Matsarsky and Igor Yavlyansky article headlined "Republicans give in to Barack
Obama" features experts' comments on the budget deal the U.S. Congress and the president
reached a few hours before the financial default deadline; p 7 (660 words).

6. Stanislav Khatuntsev article headlined "Libya. There is no country" looks at the situation
in Libya and its prospects; p 8 (992 words).

7. Maxim Sokolov article headlined "Power limit" comments on the reasons behind the acute
reaction to the riots in Moscow's Biryulyovo district; p 8 (666 words).

8. Svetlana Povoraznyuk article entitled " Mikhail Gutseryev ready to finance Sergei
Dorenko's new project" says that tycoon Gutseriev together with journalists Sergei Dorenko
and Vladimir Mamontov are setting up a new radio station specializing in talk shows.
The tycoon was the first to bring forward the idea but no decision has been taken yet; p 6 (300
words).

Moskovsky Komsomolets

1. Igor Karmazin article headlined "Fingerprinting in clouds" comments on State Duma's
initiatives in response to riots on ethnic grounds in Moscow's Biryulyovo district; pp 1, 3 (365
words).

2. Kirill Saltykov article headlined "Orkhan Zeinalov has 'change of heart' and pleads not
guilty" says that a Moscow court has arrested Zeinalov suspected of Yegor Shcherbakov's
murder which resulted in riots in Biryulevo district; pp 1, 3 (709 words).

3. Stanislav Belkovsky article headlined "Non-Russia" comments on Russian-Ukrainian
relations ahead of Ukraine's signing of association agreement with the EU; p 3 (1,204 words).

4. Anton Kalyutich article entitled "Doloprudny is where Biryulyovo is" says in search of new
vegetable storage facilities instead of Biryulyovo owners transfer goods to other warehouses
of Moscow Region; p 3 (200 words).



RBC Daily

1. Unattributed article headlined "Pension of general welfare" says the government has
approved the version of the pension reform proposed by the Labor Ministry; pp 1, 3 (700
words).

2. Ivan Petrov article headlined "FSB to look at internet terrorism" says the government has
proposed a bill to allow the Federal Security Service (FSB) to search offices of IT companies
and read e-mails of cyber-criminals; p 2 (600 words).

3. Yulia Yakovleva article headlined "Russia needs to reset itself and to deport all migrants"
says lawmakers and experts have discussed control over labor migration, and quotes some
of the discussion participants; p 2 (500 words).

4. Yulia Yakovleva article headlined "Lady — forward" says the United Russia party has
decided to nominate the head of its Moscow branch, Irina Belykh, for a seat in the parliament;
p 3 (400 words).

5. Vladimir Pavlov op-ed headlined "U.S. circus" describes the U.S. shutdown developments as
a political show; p 4 (500 words).

6. Yevgeny Krasnikov article headlined "Temporarily connected" says Russian businessman
Alexei Mordashov has become one of the owners of the Tele2 Rossia telecommunications
company; p 8 (300 words).

Novaya Gazeta

1. Nina Petlyanova article headlined "St. Petersburg. Staged Biryulyovo" says Nazis have
staged two ethnic crimes in St. Petersburg; p 2 (500 words).

2. Maria Yepifanova and Anastasia Lvova article headlined "One, two, take him" reports
the developments following the ethnic unrest in Moscow's Biryulevo district, and says that
police catch criminals better when there is a threat of a mass riot; pp 2-3 (1,000 words).

3. Yevgeny Feldman article headlined "With things to exit. Out of big politics" says opposition
politician Alexei Navalny has been banned from participating in elections for at least five
years; p 4 (700 words).



Trud

1. Alexander Protsenko article headlined "This sweet word — manpower" says Russia will
have illegal immigrants as long as they are profitable for employers; pp 1-2 (900 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Anastasia Koretska article headlined "Snowden's father: 'I advised son to stay in Russia'"
says Lon Snowden, the father of U.S. intelligence leaker Edward Snowden, has advised his son
to stay in Russia; p 4 (200 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/10/18/what-the-papers-say-oct-18-2013-a28730


